Korona-tiltakene rundt transport og trafikk

Utvidet frist for EU-kontroll, midlertidig forlengelse av førerrett og førerkort, unntak fra kjøre- og hviletidsreglement og dispensasjon fra driveplikten for drosjene er noen av corona-tiltakene.


Såkalte samfunnskritiske funksjoner skal opprettholdes selv
om Norge mer eller mindre stenges ned, og for at samfunnet skal fungere sånn
noenlunde må transporten sørge for å holde hjulene i gang.

‒ Derfor er det viktig med god flyt i vareleveringen, sier samferdselsminister
Knut Arild Hareide.

-->
‒ Dette betyr at personell og virksomheter som er sentrale
innen transport må bli spesielt ivaretatt. For veitransporten har myndighetene
iverksatt flere tiltak for å sikre at samfunnskritisk transportvirksomhet
opprettholdes. Disse grepene bidrar til å sette helsesektoren i stand til å
håndtere viruset, og samtidig begrense virkningene av corona-tiltakene for folk
og næringsliv, sier samferdselsministeren.

Regjeringen og veimyndighetene har kommet med en rekke midlertidige tiltak for å sikre slike kritiske transportfunksjoner under håndteringen av Covid-19, og har også tatt flere grep for privatbilistene.

Her er tiltakene.

Viktige transporter skal fortsette – både innenlands og
ved grensene

  • Midlertidig unntak fra løyvekrav ved
    pasienttransport: Det er ønskelig å skjerme særlig sårbare pasienter fra
    smittefare ved å transportere disse i egne kjøretøy.
    Det kan også være behov for at helseforetakene selv står for transport av
    pasienter som har fått påvist koronasmitte. For å sikre dette har
    Samferdselsdepartementet gitt midlertidig unntak fra løyvekrav ved
    pasienttransport.
  • Midlertidig stopp av manuell billettering på
    riksveiferjer: For å unngå smittespredning mellom reisende og sjømannskap, har
    Statens vegvesen besluttet at det ikke skal gjennomføres manuell billettering
    på riksveiferjene i perioden fram til 22. mars.
  • Midlertidig unntak fra kjøre- og
    hviletidsreglement for all transport: Statens vegvesen har innført et
    midlertidig unntak i 30 dager for all transportvirksomhet som er omfattet av
    dette reglementet.
    Formålet med unntaket er å sikre at transport mellom leverandør og detaljist
    blir opprettholdt også i situasjoner med færre sjåfører tilgjengelig.
  • Delegering av myndighet til å gi dispensasjon
    fra driveplikt for drosje: Samferdselsdepartementet har delegert til
    fylkeskommunene å gi løyvehavere dispensasjon fra driveplikten.
    Grunnen er kraftig nedgang i etterspørselen etter drosjetjenester.
  • Bistand fra Statens vegvesen ved grenseovergangene:
    Inntil videre bistår Statens vegvesen politi- og tollmyndigheter ved
    grenseovergangene.
    Målet er å få varetransport gjennom på en effektiv måte, samtidig som uønsket
    trafikk stanses og snus.
  • Midlertidig unntak fra krav til bruk av alkolås
    i busser og minibussser: Statens vegvesen har vedtatt tiltaket for å begrense
    en potensiell smitterisiko for sjåførene. 

Stengte trafikkstasjoner, EU-kontroll, skiltinnlevering
og godkjenning av kjøretøy

  • Midlertidig stenging av Statens vegvesens
    trafikkstasjoner for å redusere smittespredning.
  • Godkjenning av transportmateriell med
    samfunnskritisk funksjon: Statens vegvesen åpner likevel trafikkstasjoner for
    godkjenning av blant annet kjøretøy som er viktige for matvaresikkerheten og
    kjøretøy som frakter medisinske gasser til sykehus.
  • Ordning for innlevering av skilter ved
    avregistrering: På stengte trafikkstasjoner er skiltlukene åpne, slik at folk
    kan levere inn skilt og avregistrere kjøretøy for å slippe årsavgift og
    forsikring.
    På trafikkstasjoner uten slike skiltluker settes det ut kasser som vil være
    tilgjengelig i det som ved normal drift er åpningstidene på disse
    trafikkstasjonene.
  • Midlertidig unntak fra krav om periodisk
    kjøretøykontroll (EU-kontroll): På grunn av potensielt redusert kapasitet ved
    verkstedene og at det kan være utfordrende for befolkningen å oppsøke
    verkstedene for å gjennomføre EU-kontrollen, er det gitt utsatt frist i to
    måneder for kjøretøy som skulle vært godkjent i perioden 13. mars - 30. april.
    I tillegg har kontrollorgan som skulle ha kalibrert måleinstrumenter i mars og
    april, fått utsatt frist til ut juni 2020.
  • Midlertidig forlengelse av førerrett og
    førerkort etter utløpsdato: Statens vegvesen har besluttet at utløpt førerkort,
    yrkessjåførkompetanse og utrykningskompetanse kan benyttes i Norge i 6 måneder
    etter utløpt dato.
    For førerkortinnehavere over 80 år er perioden på tre måneder. Grunnen er at
    det kan være vanskelig å skaffe helseattester under koronasituasjonen.

Samferdselsdepartementet opplyser at flere tiltak vurderes
fortløpende for å begrense spredningen av corona-viruset.

For flere opplysninger - se:

Les også:

Les mer om:

Nyheter