Konservative Morgan med stor nyhet

Verdens kanskje aller mest konservative bilprodusent, britiske Morgan, går nå helt bort fra det tradisjonelle stål-chassiset.


Vi vet at britene er et konservativt folk som liker å ta
vare på sine tradisjoner, og dette kommer ikke minst til syne hos
bilprodusenten Morgan.

Bilmerket ble opprettet så langt tilbake som i 1909, og siden
«krigens dager» har designet stort sett vært ganske så likt.

Det er virkelig ikke enkelt for en ikke-kjenner å se om en Morgan er fra 2019 eller 1969, så like er faktisk bilene fortsatt.

Når du kommer til slutten kan du sjekke ut bildeserien, så ser du hva vi mener.

Og man skal som kjent ikke forandre på noe som funker, så vi
skjønner jo Morgan litt.

Men nå skjer det nærmest revolusjonerende ting hos
produsenten.

Under Genève Motor Show i mars presenterte de en modell kalt
Morgan Plus Six, og denne var satt sammen på en helt ny plattform kalt CX-Generation.

Dette er en plattform Morgan selv har utviklet, og
tilbakemeldingene både fra pressen og kundene var overveldende positive.

Til tross for at det ikke var en «tradisjonell» Morgan.

For siden merket kom med sin første fire-hjuling (tre-hjulinger
før det) i 1936, har de brukt tradisjonelt stål-chassis som plattform.

En slik løsning brukes fortsatt i modellene Morgan 4/4, Plus
4 og V6 Roadster.

Ser der, vi overdrev ikke når vi nevnte krigen.

Men nå er det altså slutt.

Morgan er selvsagt oppspilt etter mottakelsen av Plus Six i Sveits, og har nå bestemt seg for å bruke den helt nye CX-Generation som plattform for alle modellene de bygger.

Det betyr altså at de erstatter stålet med aluminium, noe de
også har prøvd på tidligere med modellene Aero 8 og 2. generasjonen Plus 8.

Men den nye CX-plattformen er så godt satt sammen at aluminiumet
faktisk er dobbelt så solid som tidligere aluminium-chassis, og da er valget
enkelt.

For enten du liker det eller ikke, vekt betyr noe.

Plus Six som kunne skilte med en 6-sylindret 3-liters turbomotor
veide kun 1.075 kilo, hvor chassiset sto for kun 97 kilo av totalen.

Morgan sier at de ikke skal bruke samme motor som Plus Six
hadde for kommende modeller, men en nedskalert variant. Bare sånn tilfelle du
lurte.

Den britiske produsenten sier også at de skal produsere biler
på begge plattformene i en kort periode, før de går over til den nye
plattformen helt og holdent en gang til neste år.

Og kanskje kan det bidra til salget?

Morgan er nemlig i støtet for tiden, og har siden 2018 bygd
850 biler, hvorav 70 prosent har blitt eksport ut av øya og til 50 autoriserte
forhandlere i 32 land ‒ inkludert Insignia i Norge.

Hva den norske Morgan-klubben med rundt 300 medlemmer sier om
denne store nyheten vet vi ikke, men vi tipper de er litt mindre konservative enn
deres britiske Morgan-venner.

Og kanskje kan det føre til noen nye medlemmer med årene? Det hadde jo vært hyggelig.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter