Konkurransetilsynet skal overvåke lademarkedet

Vil ha større konkurranse og en mer oversiktlig prisstruktur for kundene.


Blant annet har NAF flere ganger kritisert både satstingen på ladere og de uoversiktlige prisene fra de ulike aktørene, men det har ikke skjedd altfor mye rundt disse utfordringene.

Men nå kommer Konkurransetilsynet på banen, og innfører nå en såkalt opplysningsplikt for de fem store aktørene ‒ Mer, Recharge, Tesla, Eviny og Circle K.

Dette betyr at om noen av disse skal gjøre oppkjøp, fusjoner eller andre sammenslåinger, for eksempel kjøpe opp en konkurrent på lademarkedet, må de melde fra til tilsynet. Dette gjelder også om de kjøper seg inn som minoritets-eiere.

– Vi ser at det flere steder i landet er få aktører som tilbyr hurtig- og lynlading, noe som gjør at forbrukerne mange steder har få tilbud å velge mellom, sier avdelingsdirektør Hanne Dahl Amundsen hos Konkurransetilsynet.

Tilsynet trekker også fram utfordringene rundt uoversiktlige ladepriser, og at manglende kortbetaling gjør ladingen mer komplisert.

Konkurransetilsynet skal nå kartlegge markedet, og se om det er velfungerende konkurranse ‒ noe som jo er viktig for å sikre forbrukerne et godt ladetilbud med lavest mulig ladepriser.

De skal også se nærmere hvilke hindringer det er i markedet for nyetableringer.

– En forutsetning for velfungerende konkurranse i markedet for hurtig- og lynlading er at elbilistene kan orientere seg om priser og tilbud, og enkelt ha muligheten til å bytte ladeoperatør, sier seniorrådgiver Ingvild Nordtveit hos Konkurransetilsynet.

‒ Ellers vil det ikke lønne seg for ladeoperatørene å være billigst og best, og aktørene kan dermed ende opp med å konkurrere mindre hardt.

NAF sa nylig at de håpet at 2022 blir et bedre ladeår, og støttet regjeringens Hurdalsplattformen som sier at det skal «utarbeide en nasjonal ladestrategi hvor Statens Vegvesen får en rolle i å planlegge et sammenhengende ladeinfrastrukturnett».

Men de var ikke like imponert av regjeringens utsagn om at «som minimum sikre en hurtigladestasjon i kommuner som ikke har dette i dag».

‒ Dette mener NAF er en litt krampaktig form for distriktspolitikk. Det bør være trafikkgrunnlaget og folks mulighet for hjemmelading som avgjør behovet for hurtigladere, ikke kommunegrensene alene, sa Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

De første par ukene i 2022 har vært i elbilens tegn, og hele 94 prosent av nybilene som er registrert blant privatkundene er elbiler.

NAF har tidligere stipulert hele 150.000 nye elbiler på veiene bare i år, og totalt så bikker vi en halv million elbiler i løpet av den neste måneden. Så da er det kanskje på tide at skikkelig tak i ladeproblematikken?

Konkurransetilsynet har altså gitt de fem store lade-aktørene opplysningsplikt, noe som ikke skjer altfor ofte.

Her er listen over de som har opplysningsplikt i tillegg til ladeaktørene:

  • Drivstoff: Uno-X Energi AS, St1 Norge AS, Certas Energy Norway AS og Circle K Norge AS
  • Kraft: Statkraft AS, Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap AS (BKK), Skagerak Energi AS og Agder Energi AS
  • Avfall: Norsk Gjenvinning Norge AS
  • Dagligvare: Norgesgruppen ASA, Coop Norge SA, Rema 1000 og Bunnpris IK Lykke AS
  • Låsesmed: AssaAbloy Norge AS
  • Avis: Amedia AS, Polaris ASA og Schibsted ASA
  • Bredbånd: Telenor ASA
  • Alarm: Verisure AS og Sector Alarm Group AS
  • Vaskeri: Nor Tekstil AS
  • Hagesenter: Plantasjen Norge ASA
  • Betong: Nordic Concrete Group AS, Heidelberg Cement Norway AS og Unicon AS
  • Regnskapssystem: Visma AS

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter