Annonse
Hjem Nyheter Kompakt AMG med drift-modus

Kompakt AMG med drift-modus

Mercedes klinker til med fire nye AMG-varianter, og velger du en med S i benevnelsen kan du sladde så mye du vil.

Det virker som om de to gamle tyske rivalene BMW og Mercedes kappes om å komme med flest nye modeller, for det går ikke en måned uten at de viser fram noe nytt.

Nå er det Mercedes som presenterer et par nye modeller, og her snakker vil iltre småtasser som sparker som en illsint unge.

Stjerne-merket dunker like godt til med fire nye biler i to modellutgaver ‒ AMG A 45 4Matic+ og AMG A 45 S 4Matic+ samt AMG CLA 45 4Matic+ og AMG CLA 45 S 4Matic+.

45-utgavene kommer med en motor på 387 hestekrefter og et dreiemoment på 480 Nm, mens 45 S byr på 421 hk og 500 Nm. Samtlige er turbomotorer på 2.0-liter, og det går unna i kryssene med disse.

Saken fortsetter under Annonsen

AMG A 45 skyter opp til 100 km/t på 4,0 sekunder, og har en toppfart på 250. AMG A 45 S tyner sprinttiden ned til 3,9 sekunder, og gir seg ikke før den når 270 km/t.

CLA-versjonene er ikke mye dårligere.

AMG CLA 45 bruker 4,1 sekunder på 0-100 km/t, og har en toppfart på 250 km/t. AMG CLA 45 S er oppe i 100 km/t på 4,0 sekunder, og i likhet med S-versjonen av A 45 kan du også kjøre denne i 270 km/t.

Og som de fleste vet betyr 4Matic at disse har krefter på alle fire hjulene, og bør dermed kunne håndtere norske vinterforhold uten nevneverdige problemer.

For å få alle disse kreftene ned i de fire hjulene har Mercedes puttet inn en AMG Speedshift DCT 8-trinns dobbeltclutchkasse, og i kjent stil har tyskerne også et vell av kjøremoduser som føreren kan velge mellom.

Et av disse «Sport Handling Mode», hvor det er mulig å styre det 3-trinns ESP-systemet individuelt. Det betyr altså at det er mulig å bestemme sladdevinkelen, og dermed er det mulig å få rompa enda lenger ut.

Den spesielle drift-modusen gjemmer seg under «Race»-modusen, og finnes som standard i S-versjonene. For å velge denne må ESP være deaktivert og girkassen satt i manuell modus.

Når det er gjort er det bare å «power-drifte» som mye du orker.

Slik som denne karen gjør:

Det er en sladdeløsning også for de som ikke har S i modellbenevnelsen, for disse kan velge AMG Dynamic Plus-pakken som ekstrautstyr som åpner for Race-modusen.

Man blir nesten svimmel av alle kjøremodusene disse kompakte AMG-modellene byr på, for det er fire hovedkategorier som i tillegg har underkategorier å velge mellom.

I «Basic» kan du for eksempel velge «Slippery» og Comfort».

I «Advanced» finner man «Sport» ‒ men…

i «Pro» finner du også «Sport+», og skal du sladde må du dykke ned i «Master» hvor også «Race» befinner seg.

Hjelp!

I likhet med de andre mindre og nye AMG-modellene som Mercedes har avduket i det siste, som for eksempel AMG A 35, har også disse fire det meste av ny teknologi samt en rekke nye mekaniske løsninger rundt ting understell og oppheng, styring og bremser.

De kommer selvsagt med den intelligente MBUX-løsning som blant annet takler talekommandoer, og det er en egen AMG-meny som viser ting som rundetider, motordata, G-meter og til og med en egen oppvarmingsmeny slik at motoren og oljen skal være klar for en hissig runde rundt banen.

Om man også går for et head-up-display kan S-modellene til og med viser de ideelle sporvalgene på enkelte kjente baner, eksempelvis Nürburgring eller Spa Francorchamps.

Og vi får anta at de nye AMG-modellene også fungerer godt inne i byene, for det har faktisk Mercedes glemt å si noe om.

Her er flere bilder av de små hissige AMG-modellene:

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker