Koenigsegg Regera regjerer fortsatt, 10 år etter at svenskene begynte å utvikle bilen. (Fotos: Koenigsegg)

Koenigsegg Regera satte ny verdensrekord

Kongen er kanskje gammel, men langt fra død. Bilkongen altså. For mens vi venter på Koenigsegg Jesko, har Regera like godt satt ny verdensrekord. Se video!


Ok, hva er å «regjere» på svensk? Jepp, ikke veldig vanskelig, for det er å «regera». Slik som kongen gjør. Og da tenker vi ikke bare på flotte kong Harald, men også kongen av bilene.

Den heter like godt Koenigsegg Regera, og det er nå fem år siden den kom. På den tiden har det skjedd svært mye i bilverden, noe som kanskje betyr at bilen nå må abdisere fra tronen? Nope.

Tilbake i 2019 luftet svenskene den da ganske nye superbilen på distansen 0-400 km/t og ned til null igjen. Her spiller altså både akselerasjonen og bremsingen inn, og dette er en slags offisiell måte å måle superbilene opp mot hverandre.

Her gjelder det altså å bruke kortest mulig tid på 0-400-0, og Koenigsegg hadde selv rekorden da Regera luftet seg i 2019.

I 2017 klarte Agera RS denne øvelsen på lynraske 33,29 sekunder, og smadret dermed rekorden til selveste Bugatti Chiron som lød på 42 sekunder.

Det var ingen utfordring for Regera, som satte en legendarisk ny bestenotering på 31,49 sekunder i 2019. Og hold deg fast, opp til 400 km/t brukte bilen den gang kun 22,87 sekunder.

Men det store spørsmålet er om det fortsatt er noe futt i Regera, en bil som Koenigsegg startet å utvikle for hele 10 år siden. Og svaret er et rungende ja.

For med enda bedre dekk, Cup2R fra Michelin, og et enda rettere underlag på Örebro flyplass, ble nok en drømmegrense brutt. Og ja, også takket være Koenigsegg Direct Drive (KDD) fremdriftssystem.

KDD lar den enorme kraften til den egenutviklede Twin Turbo V8-motoen kobles direkte til bakakselen uten girkasse, og systemet får også elektrisk hjelp og åpner for bremsegenerering som på dagens F1-biler.

Ifølge Koenigsegg åpner dette for en «supermyk, direkte respons og et ekstremt kraftig push, samtidig som den behandler føreren og andrepiloten på den mest luksuriøse måten».

Og det går enda raskere unna enn før.

‒ Denne spesifikke rekorden er en som betyr mye for Koenigsegg, ettersom det er en rekord som dekker alle aspekter av ekstrem ytelse, sier Christian von Koenigsegg, grunnlegger og administrerende direktør,

‒ Det faktum at Regera fortsatt kan overraske og forbløffe bilverdenen etter all denne tiden er et vitnesbyrd om ikke kun dens tidløse design, men til ingeniørkunst og teknologi som var langt foran tiden. Det er noe som gjør meg ekstremt stolt, og ettersom kundebilene rundt Jesko blir levert gleder vi oss til å vise deg hva som skjer videre.

Og som en slags avslutningssalutt har altså Regera satt en ny verdensrekord.

Dette oppnådde Koenigsegg Regera på den svenske flyplassen tidligere denne måneden:

  • 0-400-0 km/t: 28,81 sekunder

  • 0-400 km/t: 20,68 sekunder
 

  • 400-0 km/t: 8,13 sekunder
 

 

Kongen lever altså, men det spørs hvor lenge Regera får regjere. For bilen som ble lansert på bilutstillingen i Genève i 2015 og ble faset ut i 2022 da den 80. og siste bilen var produsert, må nok snart strekke våpen.

For i familien lurer det en utgave som heter Jesko Absolut, og den blir enkelt og greit den aller raskeste bilen Koenigsegg noensinne skal lage.

Hva den kan by på når det kommer til 0-400-0 får vi nok snart vite, og i mellomtiden kan vi være med på rekorden til kongen som regjerer akkurat nå, Koenigsegg Regera.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Superbilene