Ok, hva er å «regjere» på svensk? Jepp, ikke veldig vanskelig, for det er å «regera». Slik som kongen gjør. Og da tenker vi ikke bare på flotte kong Harald, men også kongen av bilene.
Den heter like godt Koenigsegg Regera, og det er nå fem år siden den kom. På den tiden har det skjedd svært mye i bilverden, noe som kanskje betyr at bilen nå må abdisere fra tronen? Nope. Tilbake i 2019 luftet svenskene den da ganske nye superbilen på distansen 0-400 km/t og ned til null igjen. Her spiller altså både akselerasjonen og bremsingen inn, og dette er en slags offisiell måte å måle superbilene opp mot hverandre. Her gjelder det altså å bruke kortest mulig tid på 0-400-0, og Koenigsegg hadde selv rekorden da Regera luftet seg i 2019. I 2017 klarte Agera RS denne øvelsen på lynraske 33,29 sekunder, og smadret dermed rekorden til selveste Bugatti Chiron som lød på 42 sekunder. Det var ingen utfordring for Regera, som satte en legendarisk ny bestenotering på 31,49 sekunder i 2019. Og hold deg fast, opp til 400 km/t brukte bilen den gang kun 22,87 sekunder. Men det store spørsmålet er om det fortsatt er noe futt i Regera, en bil som Koenigsegg startet å utvikle for hele 10 år siden. Og svaret er et rungende ja. For med enda bedre dekk, Cup2R fra Michelin, og et enda rettere underlag på Örebro flyplass, ble nok en drømmegrense brutt. Og ja, også takket være Koenigsegg Direct Drive (KDD) fremdriftssystem. KDD lar den enorme kraften til den egenutviklede Twin Turbo V8-motoen kobles direkte til bakakselen uten girkasse, og systemet får også elektrisk hjelp og åpner for bremsegenerering som på dagens F1-biler.
- 0-400-0 km/t: 28,81 sekunder
- 0-400 km/t: 20,68 sekunder
- 400-0 km/t: 8,13 sekunder