Knappen som kan redde liv

Alle nye biler er utstyrt med en potensiell livreddende knapp.


Biler laget etter mars 2018 må også være utstyrt med noe som er kalt eCall, og dette er et såkalt passivt system.

Det betyr at eCall er inaktivt under normal kjøring og det involverer dermed ingen sporing av bilen, men systemet skal kun aktiveres om bilen blir involvert i en alvorlig ulykke. Det er her den potensielt livreddende knappen kommer inn.

-->
Denne er normalt merket som en SOS-knapp, og som oftest er den plassert i taket ved det innvendige bakspeilet, altså midt mellom forsetet og passasjersetet. Dermed kan den også enkelt nåes fra begge forsetene, og denne kobler deg opp til nærmeste 110-sentral.

‒ Ved en alvorlig ulykke vil bilen selv ringe og varsle, og angi nøyaktig hvor ulykken har skjedd, forklarer Marianne Søhagen, trafikkfaglig rådgiver i NAF.

Som kjent kan selv sekunder være avgjørende om noen trenger akutt hjelp.

‒ Bilen vil varsle selv ved en større hendelse. Men du kan også bruke knappen dersom du kommer først til et ulykkessted, eller blir vitne til en alvorlig ulykke, sier Søhagen.

Nødhjelp-systemet inkluderer også en mikrofon som gjør det mulig å kommunisere med alarmsentralen uten å bruke mobilen, og ettersom eCall er et EU-krav fungerer systemet i alle EU-landene.

‒ Det er en god forsikring å ha i bilen, også dersom du selv skulle få et illebefinnende og ikke klare å varsle. SOS-knappen kan være med å redde liv, og det er viktig at du sjekker hvor den er plassert i bilen du kjører, sier Søhagen.

Når SOS-knappen aktiveres eller bilen er involvert i en større ulykke mottar nødetatene kun begrenset info som de trenger for å håndtere ulykkessituasjonen, og dataen lagres heller ikke lengre enn nødvendig og slettes når det ikke lenger er behov for denne.

Fakta om SOS-knappen (eCall):

  • Finnes i alle nye biler etter 2018
  • Ved en ulykke går det et automatisk varsel til nødetatene som gir nøyaktig angivelse av stedet ulykken har skjedd
  • Du blir koblet opp til nærmeste 110-sentral og kan kommunisere med operatør uten mobiltelefon
  • Som oftest plassert ved innvendig speil, i midten opp mot taket
  • Kan brukes hvis du er først på et ulykkessted, blir vitne til en ulykke eller selv trenger medisinsk hjelp

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker