Et sett kan enkelt erstatte bensinmotoren i en klassisk Mini, og gjøre den om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)
Klassiske Mini som elbil
Det er ikke bare nye Mini-modeller som blir helelektrisk. Et nytt sett kan «enkelt» erstatte det tradisjonelle drivverket og gjøre den klassiske Mini-modellen om til en elbil.
I dag er det BMW-gruppen som eier Mini-merket, og slike små og relativt lette biler passer som kjent ganske bra som elbiler. Og det tenkte også tyskerne.
For tilbake i 2008 kunne Mini vise fram en helelektrisk utgave kun kalt E, og det ble laget flere hundre slike biler de neste årene. Men BMW selv hadde på gang en helt ny modell som satte en effektiv stopper for Mini-prosjektet.
-->
Ingeniørene brukte all erfaring fra Mini E til å lage en helt ny BMW-modell kalt i3, og produksjonen av denne startet i 2013 ‒ og elbilen pløyde dermed veien for alle dagens i-modeller signert BMW.
Nå er det ikke lenger noe fare for at elektriske Mini-modeller skal spise markedsandeler fra den pensjonerte lille i3-modellen, og Mini gjør seg også klar for en helelektrisk framtid.
Det lille merket har på gang en helt ny Mini Cooper E og elektrisk Mini Countryman, og disse skal inn i produksjon i november. Til neste år kommer det også en ny Mini Aceman, og når vi runder 2030 skal det kun handle om elbiler for Mini-merket.
Men også den klassiske Mini-modellen kan bli elbil ‒ faktisk ganske enkelt. Vel, iallfall ifølge de som tilbyr settet som gjør klassiske Mini om til en elbil.
Det britiske selskapet Electrogenic har tidligere vist fram «plug-and-play»-sett installert i en klassiske Porsche 911, og de har også slike sett til britiske biler som Land Rover, Jaguar E-Type og Triumph Stag.
Mini er også britisk, og nå har altså turen kommet til dette ikonet av en bil.
Settet, som ikke er billig med en pris på 15.000 pund før skatt og avgifter, kan ifølge Electrogenic enkelt erstatte det tradisjonelle drivverket.
EV-teknologien er forhåndsmontert og forhåndstestet på en underramme foran som ganske enkelt erstatter den som huser det gamle med bensinmotoren.
Drivsystemet rommer 60 hestekrefter, 135 Nm vannkjølt motor, som leverer 1.000 Nm øyeblikkelig elektrisk dreiemoment til hjulene, ifølge britene.
Drivstoffet er et 20 kWh stort batteri som også er forhåndsmontert på underrammen hvor alt koblet til, og dette åpner for at den elektriske Minien kan rulle rundt 130 kilometer i bytrafikk. Og ja, det følger også med en forhåndsmontert Euro Type 2-ladeport som kan nås via et skreddersydd gitter foran, melder selskapet.
I tillegg kan Electrogenic også lokke med en ekstra batteripakke integrert i bagasjerommet – noe som åpner for enda mer rekkevidde.
Når det gjelder installasjon så kan dette gjøre enkelt av «enhver kvalifisert mekaniker», som de selv sier.
Installatøren bolter ganske enkelt fast den nye rammen og kobler opp ledningene for gassen og dashbordet – og det er det. Ladekontakten er også integrert i den nye underrammen, så det er ingen høyspentledninger man trenger å fikle med.
Pakken passer i likhet med de til de andre bilene inn i den eksisterende arkitekturen, og er fullt reversibelt.
‒ Vi er glade for å avsløre vårt gamechanger «drop-in» klassiske Mini EV-konverteringssett til verden. Den leverer Electrogenics EV-konverteringsteknologi i vår mest tilgjengelige pakke til nå, sier Steve Drummond, medgründer i Electrogenic.
‒ Vi har konvertert en rekke vakre Minier i løpet av årene til elektrisk kjøring, og har sett betydelig etterspørsel etter en løsning som er både enkel å montere og budsjettvennlig. Vårt nye drop-in-sett oppfyller disse kravene perfekt. Den er kostnadseffektiv og enkel å installere, men leverer likevel suveren elektrisk ytelse, takket være vår nyeste generasjons EV-drivlinjeteknologi.
For å feie all tvil bort, har Drummond noen ekstra overbevisende ord om det helelektriske settet.
‒ Den gjør den ikoniske klassiske Minien til en ideell moderne bymaskin, en som er perfekt for å dra rundt i byen rent og pålitelig – og som garantert vil bringe et smil til ansiktene til både sjåfører og fotgjengere.
Og det tviler vi ikke på.
Les også: