Hvilken SUV er verdens raskeste? Det er ikke så godt å si,
men det er et par ting som spiller inn som gjør det litt enklere å kåre en
vinner. For det første må bilen være serieprodusert, så alle bilene
som er laget i et svært begrenset antall eller ikke er originale er
diskvalifisert.
akselerasjonen, nedbremsing, farten i svingene og toppfarten også teller inn. Og til slutt må vi kunne stole på at rundetiden faktisk er
riktig, for det er mulig å jukse med klokkene. Bilprodusentene har blitt enig om at Nürburgring
Nordschleife er banen som skal gjelde, for den 20,832 lange banen haker av det
som er av utfordringer for en bil ‒ og fører. Nürburgring er selv med på moroa, og det er nå de som skal
godkjenne tidene som bilprodusentene setter rundt den ikoniske banen. Så fra nå av er det all grunn til å stole på tidene, og de
raskeste kan med all rette kalle seg verdens raskeste. En slik er Audis nye RS-modell, RS Q8. Den skulle opp med overhodet i Mercedes’ SUV-familie, nemlig
AMG GLC 63 S 4Matic+. Denne satte en formidabel tid på 7:54,40 minutter i fjor,
noe som er ganske så imponerende for en stor SUV.
hestekrefter under panseret, ja, den som også sitter i Lamborghini Urus, og den
sparker fra som en hest. 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, og den doble distansen
opp til 200 km/t fyker unna på 13,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, noe som
kan økes til 305 km/t med et oppsett tilgjengelig i en egen pakke. Alt dette gjorde at RS Q8 ble klokket inn på 7:42,25
minutter, over 12 sekunder raskere enn hva AMG GLC 63 klarte. Dermed er den verdens raskeste SUV, og nå er den på vei til markedet.
Norge, og foreløpig er ikke de norske prisene klare ennå. – Satsingen vår på elektriske biler skyter fart, men
parallelt satses det stort også på Audi Sport. RS-historien skriver seg 25 år
tilbake, og dette er første gang man kombinerer RS-merkevaren med en fullblods
SUV i det store segmentet. RS Q8 blir åpenbart spydspissen for RS-modellene
våre, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS. Verstingmodellen har selvsagt Audis mildhybridsystem som
hjelper til å senke forbruket i visse kjøresituasjoner, og den har permanent firehjulstrekk
og en 40:60-fordeling mellom front- og bakakselen som vektes ut fra kjørebehov
og kjøresituasjon. Adaptiv luftfjæring er standard på bilen, og fjæringen kan
stilles inn tilpasset alt fra full komfort til ekstremt dynamisk kjøring. Den har også fått kraftigere hjulbuer og bredere luftinntak,
og kommer som standard med 22-tommers hjul. Men Audi byr også på 23-tommere,
mens interiøret har fått de sedvanlige RS-detaljene vi kjenner fra andre RS-modeller. RS Q8 er den foreløpig siste av fem nye RS-modeller som er
på full fart nær en forhandler. Dette inkluderer den ikoniske RS 6, RS 7, en oppgradert RS
4, en RS Q3 og til slutt sjefen selv ‒ RS Q8. RS 6 med 600 hestekrefter som er mulig å bestille har fått
en startpris, og denne lyder på 1.658.100 kroner inkludert frakt og levering
Oslo. Også Audi RS Q3 er også klar for bestilling, og denne har en startpris på
958.500 kroner inkludert frakt og levering Oslo. Audi Norge har fortsatt ikke åpnet for bestillinger av de
tre andre, men det tar nok ikke altfor lang tid før dette skjer. Her er flere bilder av RS Q8, verdens raskeste SUV: Les også: