Volvo har en særdeles god førjulsgave, for de melder nå at både XC40 Recharge og C40 Recharge får rekkevidder som sender de rett forbi en viktig grense.
Volvo har hatt stor suksess med XC40 Recharge, og det ruller rundt 10.000 slik med norske skilt. Denne har også fått selskap av en elektrisk søster uten X i navnet, nemlig C40 Recharge.
Begge skal med når Volvo tar ytterligere skritt inn i framtiden, for både den «gamle» og nye nyter nå godt av framskrittene svenskene har tatt den siste tiden.
-->
I dag lanseres den nemlig nye modellvarianter av elbilene, og det er ikke småtteri duoen kan by på ‒ mer rekkevidde, raskere lading og bakhjulsdrift er blant høydepunktene.
– Nå kan man bestille XC40 og C40 med over 500 kilometer rekkevidde. Med alle de gode egenskapene bilene allerede har tror vi dette vil gjøre bilene enda mer attraktive for norske kunder, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
500 kilometer er den nye rekkeviddegrensen som de fleste nye elbilene nå sikter seg inn mot, og de nye Volvo-utgavene når altså denne. Disse er ventet inn i produksjon i løpet av 2. kvartal i 2023, og det er altså åpnet for bestillinger.
Begge bilene nyter nå godt av løsninger som gir en enda bedre utnyttelse av energien, og både XC40 og C40 får en ny og kraftigere motor på bakakselen som er utviklet og bygget av Volvo selv. Bilene kommer også med en ny og mer effektiv inverter.
I tillegg får Twin-modellen med firehjulsdrift (AWD) en ny frontmotor som også vil være mer effektiv, melder Volvo.
Det gjør også sitt til at svenskene går bort fra forhjulsdrift på sine elbiler, og XC40 og C40 blir nå kun tilgjengelig med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
Den med bakhjulsdrift kommer i to versjoner, Single Motor og Single Motor Extended Range, der forskjellen er størrelsen på de nye batteripakkene til Volvo. Single Motor har et batteri på 73 kWh, og Single Motor Extended Range byr på et batteri på 82 kWh.
Her er tallene henholdsvis 70 kWh og 78 kWh for netto kapasitet.
Videre sier Volvo Norge at modellvarianten med firehjulsdrift kun blir tilgjengelig med den største batteripakken.
Når Volvo sier lengre rekkevidde, så tar de iallfall ikke for hardt i. For det er voldsomme hopp i forhold til dagens to elbiler, og samtlige utgaver når 500-grensen.
Her er duoen samlet til et aldri så lite familieportrett, med XC40 øverst og C40 nederst på bildet.
Dagens XC40 Recharge har en oppgitt rekkevidde på 422 kilometer, mens C40 Recharge har hatt en oppgitt rekkevidde på 435 kilometer.
Med de nye batteripakkene får Extended Range-varianten av XC40 en estimert rekkevidde på 515 kilometer, mens C40 får 533 kilometer. Det er altså opp 93 kilometer for XC40 og 98 kilometer for C40.
For XC40-varianten med firehjulsdrift lyder rekkevidden på 500 kilometer og for tilsvarende C40-utgaven er den på 507 kilometer, opplyser Volvo.
De sier videre at foreløpig estimert forbruk for Extended Range-varianten med bakhjulsdrift er fra 17,1 kWh/100 km for XC40 og 16,4 kWh/100 km for C40. Dette er foreløpige tall, og forbruket kan som kjent også påvirkes av ekstrautstyr.
Men det er altså langt fra alt Volvo kan by på av førjulspakker.
Ladingen er som kjent en ganske viktig greie for elbilene, og fram til nå har XC40 Recharge og C40 Recharge hatt en ladeeffekt på opptil 150 kW.
De nye utgavene med den største batteripakken øker nå toppfarten for ladingen til 200 kW, noe som selvsagt gir en raskere lading på en hurtigladestasjon.
– Høy ladehastighet er viktig for elbileiere og gjør det enklere å reise lange avstander. Vi tror kundene vil sette pris på den økte hastigheten de vil oppleve på hurtigladestasjoner, sier Trosby.
I tillegg til mer rekkevidde og større ladefart kan også Volvo lokke med to nye farger for 40-serien ‒ Cloud Blue og Vapor Grey. Sistnevnte er for øvrig også lanseringsfargen til nye Volvo EX90.
I tillegg lanseres det nye og mer aerodynamisk felger.
Så hva med prisene?
Disse er oppgitt uten moms og vektavgift, to ting som regjeringen har foreslått i statsbudsjettet for 2023. I dette vil regjeringen legge moms på summen over 500.000 kroner, samt legge på en avgift på 12,50 kroner for hver kilo over 500 kilo.
Uten disse to nye avgiftene har de to nye elbil-utgavene til Volvo følgende priser:
XC40 Recharge:
Startprisen til XC40 Recharge Single Motor er 469.900 kroner for modellen med den minste batteripakken (73kWh).
Startprisen for XC40 Recharge Single Motor Extended Range med den største batteripakken (82kWh) er 504.900 kroner for kjøp og 8.690 kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid/10.590 kroner for 3 måneders bindingstid.
Startprisen for XC40 Recharge Twin Motor med den største batteripakken (82kWh) er 544.900 kroner for kjøp og 9.090 kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid/10.990 kroner for 3 måneders bindingstid.
C40 Recharge:
Startprisen til C40 Recharge Single Motor er 483.900 kroner for modellen med den minste batteripakken (73kWh).
Startprisen for C40 Recharge Single Motor Extended Range med den største batteripakken (82kWh) er 518.900 kroner for kjøp og 8.890 kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid/10.790 kroner for 3 måneders bindingstid.
Startprisen for C40 Recharge Twin Motor med den største batteripakken (82kWh) er 558.900 kroner for kjøp og 9.290 kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid/11.190 kroner for 3 måneders bindingstid.
Her er det altså viktig å ta høyde for nye avgifter, for de slår inn når bilene blir registrert og ikke når de eventuelt blir bestilt av kunde.
Et kjapt anslag av oss, altså ikke Volvo selv, viser at Volvo C40 Recharge Twin Motor med den største batteripakken blir en plass mellom 30.000 og 40.000 kroner dyrere med de nye avgiftene som er satt i statsbudsjettet for 2023.
Så ta høyde for nye avgifter om du bestiller en ny elbil som ikke kommer før neste år, for disse blir etter alle solemerker dyrere enn de er per i dag.
Les også: