Kia var som kjent tidlig ute med elbilsatstingen, og biler som Soul og Niro var blant de første helelektriske modellene som brøytet vei for den norske elbil-boomen. Det er faktisk registrert godt over 20.000 helelektriske Soul og over 10.000 helelektriske Niro-biler her i Norge.
Det andre steget het EV6, og var på plass senhøsten 2021. Siden har det kommet over 5.000 slike med norske skilt, og det i et marked som stadig blir tøffere.
Men så har bilen også hanket inn noen skikkelig tunge priser, som årets bil i Europa og oppsiktsvekkende nok kåret til årets bil i Tyskland. Så ja, selv tyske journalister valgte denne framfor tyske biler.
Nå gjør Kia Norge det de kan for å holde trykket oppe for EV6, for det er duket for en «Norges-versjon» som er tilpasset oss her hjemme. Her er det to ting som gjelder, riktig utstyr og riktig pris.
‒ EV6 selger jevnt og godt, men vi har også signaler fra selgerne våre på at mange kunder ønsker seg en EV6 med stort batteri og firehjulstrekk for under 500.000 kroner, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
‒ Det har vi nå fått. Vi har sett på hva vi tror nordmenn trenger og har sikret en god og fyldig pakke sammen med fabrikken.
Her er det to utgaver ‒ en med RWD og selvsagt en med AWD. Sistnevnte presser seg en tusenlapp under 500.000 kroner, mens den med bakhjulsdrift og ellers likt utstyrt har fått en pris på 469.000 kroner.
Så hva er haken?
‒ Vi tar bort noe utstyr vi tenker at folk ikke er like interessert i å koste på seg i dagens økonomiske situasjon, men vi beholder det vi tenker er viktig ‒ og litt til, sier kommunikasjonssjefen.
‒ Varme i forseter og baksete, varme i rattet, forhåndsvarming av batteriet, veganske skinnseter, elektriske forseter med minne, korsryggstøtte, ladeplate for mobilen, elektrisk bakluke, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, smartkey, stor navigasjon og OTA oppdateringer. Apple CarPlay som ungdommene i huset er ekstra opptatt av er også med. Egentlig nesten mer utstyr enn det folk flest bruker på en vanlig kjøretur, slår Lagaard fast.
Så dette er langt fra en strippet billigversjon, og det er selvsagt mulig å få en norsk favoritt til disse utgavene også ‒ hengerfeste med 1.600 kilo hengervekt.
Kia opplyser at EV6 med det store batteriet har en WLTP-rekkevidden på 484 kilometer med AWD firehjulsdrift og 528 kilometer med RWD bakhjulsdrift.
Bilene er også utstyrt med et 800V-ladesystem, og her opplyses 10-80 prosent på 18 minutter under ideelle forhold.
‒ Disse bilene er allerede tilgjengelige, opplyser Lagaard.
‒ EV6 har etter et par år på veien i Norge bevist at den takler både familielivet og en norsk vinter svært godt. Journalistene vi snakker med sier at denne bilen føles solid og premium, samt har en svært god kjørekomfort sammenlignet med en rekke konkurrenter. Kanskje spesielt noen av de nye aktørene. Dessuten har bilen 7-års garanti og er et anerkjent og etablert merke med et trygt service- og forhandlernett ‒ dette tror vi betyr noe for mange, avslutter Lagaard som har god tro på den Norges-tilpassede modellen.
Les også: