Kia var som kjent tidlig ute med elbilsatstingen, og biler som Soul og Niro var blant de første helelektriske modellene som brøytet vei for den norske elbil-boomen. Det er faktisk registrert godt over 20.000 helelektriske Soul og over 10.000 helelektriske Niro-biler her i Norge.
Det andre steget het EV6, og var på plass senhøsten 2021. Siden har det kommet over 5.000 slike med norske skilt, og det i et marked som stadig blir tøffere.
‒ EV6 selger jevnt og godt, men vi har også signaler fra selgerne våre på at mange kunder ønsker seg en EV6 med stort batteri og firehjulstrekk for under 500.000 kroner, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
‒ Det har vi nå fått. Vi har sett på hva vi tror nordmenn trenger og har sikret en god og fyldig pakke sammen med fabrikken.
Her er det to utgaver ‒ en med RWD og selvsagt en med AWD. Sistnevnte presser seg en tusenlapp under 500.000 kroner, mens den med bakhjulsdrift og ellers likt utstyrt har fått en pris på 469.000 kroner.
Så hva er haken?
Så dette er langt fra en strippet billigversjon, og det er selvsagt mulig å få en norsk favoritt til disse utgavene også ‒ hengerfeste med 1.600 kilo hengervekt.
Kia opplyser at EV6 med det store batteriet har en WLTP-rekkevidden på 484 kilometer med AWD firehjulsdrift og 528 kilometer med RWD bakhjulsdrift.
Bilene er også utstyrt med et 800V-ladesystem, og her opplyses 10-80 prosent på 18 minutter under ideelle forhold.
Les også:
- Dette koster terrengbeistet Mercedes-AMG G 63
- Xpeng G6 kryper under Tesla Model Y i pris
- Lille Volvo EX30 størst i april