I mars kom Aston Martin med en liten fake news-melding. De tok nemlig adjø med V12-monsteret Vantage, og annonserte at det skulle de gjøre med 333 eksemplarer av den nye utgaven.
Nye V12 Vantage skulle avslutte en særs imponerende blodlinje som startet med den originale utgaven med over 500 hk som kom i 2009, og som senere er fulgt opp med utgaver som V12 Zagato, V12 Vantage Roadster, V12 Vantage S, V12 Vantage AMR og Vantage V600 med over 600 hk.
-->
Men nå viser det seg at det ikke var helt slutt likevel.
I forbindelse med den eksklusive bilmessen i California har de nemlig vist fram en toppløs søster, en V12 Vantage Roadster. Og her setter de sluttstrek etter kun 249 eksemplarer, som ja, alle var solgt før de viste den fram for offentligheten.
Og nå bør det vel være helt slutt for V12 Vantage.
Dette blir den aller første V12 Vantage Roadster som er utstyrt med den imponerende 5.2-liters V12-motoren som yter 700 hk og 753 Nm dreiemoment, og roadsteren kan skryte av et kraft-til-vekt-forhold på pene 372 hk per tonn.
Denne er koblet til en 8-trinns automatkasse og en LSD bak som sender kabrioleten opp til 100 km/t på rundt 3,6 sekunder, og toppfarten lyder på 322 km/t.
Bilen bør også kunne håndtere svinger i svært høye hastigheter, for Aston melder at utgaven som er bredere enn V12 Vantage har fått en ny frontsplitter i full bredde og en ny støtfanger bak som inkluderer en diffuser – men uten den dramatiske bakvingen som standard. Den kan dog bestilles for de som ønsker den.
Resultatet av alle de aerodynamiske endringene er et marktrykk på 216 kilo, og utstrakt bruk av lette materialer, digre karbonkeramiske bremser og dekk med dimensjonene 275/35 R21 foran og 315/30 R21 bak bør sørge for optimale kjøreegenskaper.
‒ Fra et designperspektiv er V12 Vantage Roadster en kombinasjon av levende skulptur og fysiologi, for eksempel funksjonene til en eliteløper eller fullblods veddeløpshest, sier Marek Reichman, Aston Martin Chief Creative Officer, og forklarer:
‒ På den ene siden, omtrent som måten deres systemer er utviklet for å håndtere stress med topp ytelse og opplært til å jobbe sammen for å øke effektiviteten og kraften ved å bruke oksygen. V12 Vantage Roadster ble designet for å maksimere fordelene med luftstrøm inn i, gjennom og rundt bilen.
‒ Og for det andre ‒ vi skapte vi denne eksplisitte åpne sportsbilen for de som ønsker spenning og drama. Resultatet er en levende, pustende, kjørende skulptur med et nivå av kontroll helt ut til fingertuppene.
Aston Martin er åpenbart inne i en luftig tid, for senest i forrige uke viste de fram et annet toppløst fartsmonster med denne samme motorkonfigurasjonen ‒ nemlig en DBR22.
Denne sto Q-avdelingen for, og hyllet to 2-seters åpne sportsbiler fra 1950-tallet ‒ DBR1 og DB3S. Les mer om den bilen i en av lenkene under bildeserien som kommer under her.
Via lenkene kan du for øvrig også lese om verdens raskeste kabriolet, en suveren 911 Cabriolet og ikke minst Polestars kommende toppløse modell.
Men tilbake til Aston Martin V12 Vantage Roadster. Den hyller altså V12-motoren som kom med Vantage-utgaven for 13 år siden, og som det altså kun skal lages 249 eksemplarer av.
Produksjonen skal starte allerede til høsten, og de aller første bilene skal være klare til levering før vi går inn i 2023.
Og slik ser den bilen som tar endelige farvel med V12 Vantage ut:
Les også: