Annonse
Hjem Elbiler Jepp, Lotus med 2.000 hk kan også drifte

Jepp, Lotus med 2.000 hk kan også drifte

En av produsentene som har meldt seg på kjøret om å krype under 2 sekunder på 0-100 km/t er Lotus, og nå har vi bildebeviset på at Evija også kan drifte. Se video.

Da Elon Musk lanserte den nye pickupen Tesla Cybertruck natt til fredag sa han at den var inspirert av Lotus Esprit ‒ denne sportsbilen som ble verdenskjent da James Bond kjørte den også under vann i «Spionen som elsket deg».

Og nå kan faktisk Lotus også bli en elektrisk konkurrent til Tesla, som jo har på gang en sportsbil kalt Roadster som skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder.

Lotus har fått ny fart etter at de kom under kontroll av Geeley, denne kinesiske gruppen som eier Volvo Cars og dermed også elbilmerket Polestar.

Dette har igjen ført til at de nå også utvikler en elbil kalt Evija, en superpotent hyperbil med 2.000 hestekrefter og en vekt på 1.680 kilo. Altså mer enn én hk per kilo.

Saken fortsetter under Annonsen

Vi skrev i begynnelsen av saken at Lotus har meldt seg på løpet om å komme under 2 sekunder på sprinten, men det er våre ord.

For mens produsenter av elektriske hyperbiler som Rimac C_Two, Dendrobium D-1, Pininfarina Battista og Aspark Owl, alle med rundt 2.000 hk, sier at de skal under 2 sekunder, nøyer Lotus seg med å si at Evija skal klare det under 3 sekunder.

Men de tar det igjen på andre områder.

Trykker du gassen i bunn i 100 km/t passerer du 200 km/t på under 3 sekunder, og 200-300 km/t går på under 4 sekunder.

0-300 km/t er kanskje det aller mest imponerende, og her viser Evija at den faktisk er en ganske så unik hyperbil.

Den skal bruke under 9 sekunder, og det er lynraskt. En Koenigsegg Regera bruker for eksempel 10,9 sekunder, og det er en av historiens desidert raskeste gatebiler.

Toppfarten er satt til over 340 km/t, eller «over 200 mph» som Lotus sier.

Batteriet er på 70 kWh, og den skal klare å rulle 400 kilometer på en lading om du er forsiktig på gassfoten ‒ noe som selvsagt ikke skjer.

Ikke at det er så farlig, for i teorien kan den lade med 800 kW, og finner du veien til en lader med 350 kW så fylles batteriet opp til 80 prosent på 12 minutter.

Det lover jo bra med tanke på framtidige elbiler fra Volvo og Polestar, men det er en annen historie.

Og litt artig, med 2.000 hk har Evija mer hk på et hjul enn det noen av de andre serieproduserte bilene til Lotus har under panseret.

Når vi er inne på hjul.

Det er mulig å drifte med en Evija, noe jo en Lotus bør kunne uansett.

Den britiske produsenten viser nå at de er i rute med utviklingen, og har luftet det elektriske beistet på en privat bane.

Og der fant også en kameramann veien, og festet det hele på film.

Og før du trykker på play for å sjekke om den faktisk kan sladde, så kan vi jo opplyse at prisen på Evija er satt til 1,7 millioner pund for hver av de 130 eksemplarene de skal lage.

Jepp, rundt 20 millioner kroner. Damn!

Her er den første videoen som viser en kjørende Lotus Evija:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker