Elektrisk stasjonsvogn med rekkevidde på 590 km

Tyskerne viser fram det sjuende medlemmet i den stadigvoksende elbil-familien ID, og denne er interessant.


Det gjelder å holde tunga rett i munnen når det kommer til
den voldsomme elbilsatsingen til Volkswagen, for det kommer stadig nye medlemmer
til den unge ID.-familien.

Vi har allerede stiftet bekjentskap med seks nye
helelektriske modeller, og nå viser produsenten også fram den sjuende bilen.

Vi er allerede godt kjent med ID. 3, den første elbilen de
kommer med og som er en slags elektrisk versjon av Golfen.

ID. Crozz er en elektrisk SUV, ID. Buzz er en elektrisk van,
ID. Vizzion er det elektriske flaggskipet, ID. Roomzz er en stor elektrisk SUV,
mens ID. Buggy er en elektrisk buggy.

Nå må familien rydde plass til nok et medlem, ID. Space Vizzion,
ifølge Volkswagen en bil som kombinerer den innvendige plassen til en SUV med
linjer til en Gran Turismo.

Eller en stasjonsvogn, om du vil.

Som vi ser har også ID. Space Vizzion det samme generelle
designet vi finner igjen i ID.-familien, hvor aerodynamikk selvsagt er blant de
viktigste tingene. Jo mindre luftmotstand, jo bedre rekkevidde.

ID. Space Vizzion har en luftdrag-koeffisient på bare 0,24,
noe som er svært så bra.

Og rekkevidde er noe denne virkelige byr på.

Batteriet under gulvet er på 82 kWh, og dette åpner opp for
at denne ruller hele 590 kilometer før ladekabalen må fiskes ut.

Den ser ut som en sportslig stasjonsvogn, og er også det.

Elmotoren yter 335 hestekrefter, det er firehjulstrekk og
den sprinter opp til 100 km/t på solide 5,0 sekunder. Ikke verst.

Den har også intelligente lys, som blant annet skal kunne
kommunisere med føreren. Jaha.

Volkswagen har ikke sagt noe om størrelsen på denne
stasjonsvognen, men den er bygd på den nye MEB-plattformen som utnytter designegenskapene
til elbilene som ikke har en stor motor foran eller girkasse fullt ut.

MEB byr også på en lengre akselavstand, så den innvendige plassen til ID. Space Vizzion bør være veldig god.

På innsiden har de også brukt bærekraftige materialer, slik
som AppleSkin som er et kunstig skinn som blant annet inneholder restmaterialer
fra eplejuiceproduksjon. Tenk på det neste gang du drikker eplejuice!

De har heller ikke brukt ekte krom, mens en slags kromlignende
maling.

Den er selvsagt heldigital, og har blant annet et head-up-display
som byr på utvidet virkelighet (AR), og vanlige kjøreinformasjon har måtte vike
for ting som underholdning, komfort og andre nettbaserte applikasjoner på den
store 15,6-tommers berøringsskjermen.

Den mindre viktige kjøreinformasjonen befinner seg på
en liten skjerm rett foran føreren, så slik har det blitt med dagens biler.

Denne som ble presentert under Los Angeles Auto Show er
altså en konseptbil, men skal i produksjon allerede mot slutten av 2021.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter