Da Elon Musk lanserte den nye pickupen Tesla Cybertruck natt
til fredag sa han at den var inspirert av Lotus Esprit ‒ denne sportsbilen som
ble verdenskjent da James Bond kjørte den også under vann i «Spionen som elsket
deg». Og nå kan faktisk Lotus også bli en elektrisk konkurrent til
Tesla, som jo har på gang en sportsbil kalt Roadster som skal klare 0-100 km/t
på under 2 sekunder.
Geeley, denne kinesiske gruppen som eier Volvo Cars og dermed også elbilmerket Polestar. Dette har igjen ført til at de nå også utvikler en elbil
kalt Evija, en superpotent hyperbil med 2.000 hestekrefter og en vekt på 1.680
kilo. Altså mer enn én hk per kilo. Vi skrev i begynnelsen av saken at Lotus har meldt seg på
løpet om å komme under 2 sekunder på sprinten, men det er våre ord. For mens produsenter av elektriske hyperbiler som Rimac
C_Two, Dendrobium D-1, Pininfarina Battista og Aspark Owl, alle med rundt 2.000
hk, sier at de skal under 2 sekunder, nøyer Lotus seg med å si at Evija skal
klare det under 3 sekunder. Men de tar det igjen på andre områder.
under 3 sekunder, og 200-300 km/t går på under 4 sekunder. 0-300 km/t er kanskje det aller mest imponerende, og her
viser Evija at den faktisk er en ganske så unik hyperbil. Den skal bruke under 9 sekunder, og det er lynraskt. En Koenigsegg
Regera bruker for eksempel 10,9 sekunder, og det er en av historiens desidert
raskeste gatebiler. Toppfarten er satt til over 340 km/t, eller «over 200 mph»
som Lotus sier. Batteriet er på 70 kWh, og den skal klare å rulle 400
kilometer på en lading om du er forsiktig på gassfoten ‒ noe som selvsagt ikke skjer. Ikke at det er så farlig, for i teorien kan den lade med 800
kW, og finner du veien til en lader med 350 kW så fylles batteriet opp til 80
prosent på 12 minutter.
og Polestar, men det er en annen historie. Og litt artig, med 2.000 hk har Evija mer hk på et hjul enn
det noen av de andre serieproduserte bilene til Lotus har under panseret. Når vi er inne på hjul. Det er mulig å drifte med en Evija, noe jo en Lotus bør
kunne uansett. Den britiske produsenten viser nå at de er i rute med
utviklingen, og har luftet det elektriske beistet på en privat bane. Og der fant også en kameramann veien, og festet det hele på
film. Og før du trykker på play for å sjekke om den faktisk kan
sladde, så kan vi jo opplyse at prisen på Evija er satt til 1,7 millioner pund for
hver av de 130 eksemplarene de skal lage. Jepp, rundt 20 millioner kroner. Damn! Her er den første videoen som viser en kjørende Lotus Evija: Les også:
- Elektrisk stasjonsvogn med rekkevidde på 590 km
- Pininfarina med store ambisjoner
- Kvinnene har valgt årets bil