Det finnes en rekke rekorder som kan brytes, men når det
kommer til biler og fart er de fleste slike utenfor rekkevidde for de aller
fleste. Skal du for eksempel bygge verdens raskeste serieproduserte
bil, må denne være raskere enn villdyret Koenigsegg Agera RS. Og det er som vi
skjønner ikke enkelt.
Cherokee Trackhawk. Dette er storesøsteren i familien, og byr på en 6.2-liters
V8 med hele 710 hestekrefter. Produsenten selv hevder at dette er verdens
sterkeste serieproduserte SUV, og måler vi kun etter hestekrefter så har de nok
rett i det. Nærmest kommer modeller som Lister LPF (670 hk), Lamborghini
Urus (650 hk) og Bentley Bentayga Speed (635 hk), tre vanvittig potente SUV-modeller. Trackhawk, banehauk på norsk, akselererer fra 0 til 100 km/t på kjappe 3,7 sekunder, og har en formidabel toppfart på 290 km/t.
seg på isete fartsrekorder. Men skal man sette slike som bør man ha en skikkelig isbane
også. Amerikanerne pakket bilen, og satte ut på en skikkelig
langtur. Faktisk nær sagt så langt det er mulig å komme. Vi snakker om Sibir. Faktisk reiste Jeep helt til Bajkalsjøen, verdens største ferskvannssjø
(i volum) og verdens dypeste innsjø. Den ligger altså i Sibir ganske så langt inn mot Kina, og
der blir det som kjent ganske så kaldt på vinteren. Det betyr at innsjøen fryser
til, og danner dermed en enorm isflate.
og siden 2011 har dette også inkludert «fartsdager». Dette har igjen resultert i over 20 fartsrekorder, og tre av
disse står altså Jeep Grand Cherokee Trackhawk bak. Først, og det viktigste når man skal sette verdensrekorder,
er at alt går etter FIA-reglementet. Russian Automobile Federation (RAF) var på
plass, og disse hadde også med seg FIA-godkjent tidtakersystem. Strekning det måles over er på 1 kilometer, mens selve banen
på Bajkalsjøen målte 12 kilometer. Så det burde være mulig å stoppe opp før man
når slutten selv på glatt underlag. Reglene sier også at det må kjøres i begge retninger innen 1
time, og deretter måles snittet. Før rekordforsøkene ryddet Jeep-folkene bort all overflødig vekt, og heller ikke det tynne filmlaget med vann som ligger over innsjøen i morgensola skapte nevneverdige problemer for bilen som blant annet har digre bremser via Brembos bremseløsninger. At føreren også kan velge mellom fem kjøremoduser hjalp muligens også til, for denne kommer med Auto, Sport, Track, Snow og Tow. Dermed var det duket for rekordforsøk, noe som altså
resulterte i tre ferske verdensrekorder for SUV-modeller.
- Grand Cherokee Trackhawk klarte en snittfart
over én kilometer på mer 257 km/t med rullende start. - Den klarte en snitthastighet fra null på over
100 km/t. - Og til slutt viste GPS-sporeren at den hadde en toppfart
på 280 km/t.
og det skal du selvsagt få muligheten til. Så her har du verdens raskeste SUV på isen, Jeep Grand Cherokee Trackhawk: