Konsernet Stellantis med merker som Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot og Opel har kommet med en ny strategi.
Denne er kalt Dare Forward 2030, og ikke overraskende handler det om bærekraft, karbonkutt og elbiler i tiden framover.
-->
‒ Dare Forward 2030 inspirerer oss til å bli så mye mer enn vi noen gang har vært. Vi utvider vår visjon, bryter grensene og omfavner en ny tankegang ‒ en som søker å transformere alle fasetter av mobilitet for å forbedre våre familier, lokalsamfunn og samfunnene vi opererer i, sier Stellantis-sjef Carlos Tavares.
‒ Drevet av vårt mangfold leder Stellantis an ved å levere innovative, rene, trygge og rimelige mobilitetsløsninger.
Målet til den store gruppen er å halvere karbonutslippet innen 2030, og bli karbonnøytral innen 2038. Innen 2030 skal alle bilene som selges i Europa være elbiler, og halvparten av salget i USA skal da være slike biler.
Mer konkret skal Stellantis komme med flere enn 75 elbilmodeller, og dette inkluderer også spesialmerker som Ram og Jeep.
Og hvordan sistnevnte ser ut, vet vi også. Mer bestemt slik:
Elbilen skal lanseres tidlig neste år, og følger strategien om å gjøre Jeep til et nullutslippsmerke under slagordet «Zero Emission Freedom».
Stellantis og Jeep holder foreløpig kortene tett til brystet, men sier at de skal komme med mer informasjon i de nærmeste månedene.
‒ Vi gleder oss til å få en helelektrisk Jeep inn i porteføljen vår, den vil passe det norske markedet perfekt, sier merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen, Shant Håndstad.
‒ Vi har allerede startet elektrifiseringen av bilene våre med ladbare hybrider av Compass 4Xe og Wrangler 4Xe. De er allerede på plass hos forhandlerne våre, legger han til.
Les også: