Over hos modergruppen Stellantis er det på gang en voldsom elbil-offensiv som inkluderer 30 milliarder euro og samtlige bilmerker. Amerikanske Stellantis-merker som Dodge og Ram har allerede annonsert kommende elbiler, likeså Chrysler.
Familiens terrengkonge kan selvsagt ikke være dårligere, og tidligere har de vist fram elbilene Jeep Avenger og flaggskipet Grand Wagoneer som også kommer i helelektrisk drakt. Nå plusser de på med ytterligere to elbiler, noe som altså tar totale opp i fire.
-->
Og da snakker Jeep om elbiler som kommer innen 2025.
Den litt mer langsiktige planen er at merket kun skal selge elbiler i Europa innen 2030, og da hjelper det selvsagt at Stellantis legger 30 milliarder euro i elbil-potten fram mot 2025.
Målet er altså at Jeep skal bli ledende på elbiler i sitt segment, og det skal blant annet de to nye elbilmodellene de nå annonserer sørge for.
Både Jeep Recon og nye Wagoneer S skal komme i løpet av de neste årene, og førstnevnte blir en ren elbilmodell.
Recon er nemlig bygd fra bunn av som en helelektrisk Jeep som selvsagt byr på 4x4, og blir dermed en elbil som kan ta deg ganske lydløst gjennom terrenget.
Dette åpner blant annet Jeep Selec-Terrain for, og denne inkluderer e-locker aksel, et beskyttelsedeksel under, tauingskroker og noen skikkelige offroadhjul.
Den nye modellen arver også egenskaper fra Wrangler og Gladiator, og vil åpne for muligheten til å kjøre uten både tak, dører og vinduer. Så ikke bare kan du suse lydløst gjennom terrenget, men også gjør det på en ganske så luftig måte.
‒ Den nye helelektriske Jeep Recon har egenskaper som tar den gjennom mektige Rubicon Trail, en av de mest krevende offroadløypene i USA, før den kan kjøre til nærmeste by for å lades, sier sjefen i Jeep, Christian Meunier.
Stellantis sier at Jeep Recon skal vises fram neste år, og produksjonsstart i USA i satt til 2024.
Slik ser den kommende elbilen ut:
Den andre nyheten er et helelektrisk medlem av Wagoneer-familien. Den går foreløpig under benevnelsen Wagoneer S, og Stellantis sier at med denne premiumbilen som har et aerodynamisk design og firehjulsdrift kan du ta deg fram under svært krevende forhold.
Wagoneer S blir altså en ren elbil, og Stellantis lover rekkevidder som andre elektriske premiumsbiler ‒ rundt 640 kilometer.
Den skal også få rundt 600 hk og klare sprinten på rundt 3,5 sekunder, noe som er sportsbil-raskt.
Som med Recon skal også Wagoneer S vises fram neste år og gå inn i produksjon i 2024.
Slik ser Jeep Wagoneer S ut:
Storesøster Grand Wagoneer skal også komme i en helelektrisk versjon, og her snakker Stellantis om en ganske så voksen rekkevidde på 800 kilometer.
Først ut i Jeeps nye elektriske revolusjon blir Avenger, som skal vises fram under bilutstillingen i Paris senere i oktober. Stellantis opplyser at produksjonen starter i slutten av året, og at elbilen størrelsesmessig befinner seg under dagens Jeep Renegade.
Slik ser Jeep Avenger ut:
Den første helelektriske SUV-modellen fra Jeep vil få en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og skal også by på klasseledende bakkeklaring og angrepsvinkler og byr på samme tid på rikelig med plass til både folk og bagasje, opplyser Stellantis.
‒ Nye Avenger passer perfekt for det norske markedet, sier Shant Håndstad, merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen om bilen som er på plass her i Norge i løpet av neste år.
‒ En moderne kompakt SUV som kommer til å tiltrekke seg kunder som ser etter en elektrisk bil som skiller seg ut mot dagens konkurrenter.
Les også: