BMW vil lage vegan-biler

Nå skyller veganbølgen også over bilene, og mer konkret de fra BMW og Mini. Og ja, det er selvsagt i bærekraftens navn.


Går alt etter planen skal BMW-gruppen lansere sine første biler med fullstendig vegansk interiør til neste år. Dette er ifølge tyskerne etterspurt både i Europa, USA og Kina ‒ tre veldig viktige områder for bilindustrien.

En veganbil blir mulig grunnet nye innovative materialer med skinnlignende egenskaper, og den tyske gruppen går så langt at de åpner for å bruke veganmaterialer selv på rattet ‒ som jo skal oppfylle krav både rundt følelse, utseende og slitestyrke.

Bilprodusentene skal ha honnør for at de jobber knallhardt med å finne mer bærekraftige løsninger når de skal bygge nye biler, noe som også er nødvendig for å nå klimamålene de har satt seg.

BMW-gruppen har blant annet sagt at de skal være klimanøytrale innen 2050, og det innebærer langt mer enn bare å lage en masse elbiler som kutter det lokale klimautslippet.

Her spiller materialvalg en viktig rolle, og BMW ser for eksempel på hvordan de kan erstatte råvarer med animalsk opprinnelse slik at de kan øke bærekraften i produksjonen.

De er allerede godt i gang, og ved å kle rattet med nytt overflatemateriale bidrar til at andelen av bilkomponenter som inneholder spor av råvarer med animalsk opprinnelse faller til under 1 prosent i disse bilene fra BMW og Mini.

Slike nye materialer brukes i områder som er usynlig for bileieren, som i ulike voksaktige stoffer som gelatin brukt i beskyttende belegg, lanolin i maling, talg som tilsetningsstoff i elastomere og bivoks som flussmiddel for maling, opplyser BMW.

Nå har utviklingen kommet så langt at de også kan tilby erstatning for skinn for det viktigste grensesnittet mellom fører og bil.

‒ Med et ratt laget av et vegansk overflatemateriale av høy kvalitet oppfyller vi ønskene til våre kunder som ikke ønsker å inngå kompromisser når det gjelder utseende, følelse og funksjonalitet, sier Uwe Köhler, leder for utviklingskarosseri, eksteriørtrim, interiør i BMW Group.

‒ Det innovative materialet tåler slitasje forårsaket av slitasje, svette og fuktighet, og har alle de ønskelige egenskapene til skinn.

Det eneste kjennetegnet til det nye materialet blir en ny korneffekt på rattkransen.

Og det er svært mye å hente på å gå for vegansk i bilverden.

Et vegansk overflatemateriale av høy kvalitet som faktisk har de samme egenskaper som det ekte skinnet, representerer et ganske stort steg i kampen mot CO2-utslippene.

BWM opplyser at det nye rattoverflatematerialet reduserer CO2e-utslippet langs verdikjeden med rundt 85 prosent sammenlignet med skinn. Videre forklarer de at til nå har det meste av utslippene som er produsert, rundt 80 prosent, vært i form av metangass fra storfeavl. De resterende 20 prosentene kommer fra bearbeiding av kuskinnet, som er svært energi- og vannkrevende.

En annen viktig ting for å nå klimanøytralitet er noe som virkelig er i vinden for tiden, nemlig strømmen.

En produsent som BMW må ha tilgang på grønn elektrisitet i produksjonen og i forsyningskjeden for å kutte CO2-utslippene, og de jobber også med å øke andelen sekundære materialer og naturlige råvarer, høyeffektive elektriske motorer og forbrenningsmotorer og ha høy resirkulering.

Ja, alt dette i tråd med prinsippene rundt en sirkulær økonomi.

Zoomer vi inn på hva BMW faktisk gjør i selve bilen er gulvmattene et godt eksempel. Disse er laget av noe som er kalt et monomateriale, og dermed unngår de materialblandinger som er vanskelige å resirkulere.

Resultatet er nesten svimeslående.

BMW Group sier at de sparer rundt 23.000 tonn CO2 og ytterligere 1.600 tonn avfall hvert år, og det kun for at de kan resirkulere gulvmattene og gjenbruke avfallsmaterialet i produksjonsprosessen.

Videre forklarer BMW at forskning og utvikling av sekundære råvarer og bærekraftige materialer har topp prioritet, og at neste generasjoner med biler vil tilby andre attraktive alternativer til skinn.

De samarbeider blant annet med oppstartsbedrifter for å utvikle innovative biobaserte materialer, og sammenlignet med det syntetiske skinnet som tidligere ble brukt gir disse rundt 45 prosent lavere CO2-utslipp.

Mirum, som er 100 prosent biobasert og petroleumsfritt, har potensial til å etterligne alle egenskapene til tradisjonelt skinn.

Et annet nytt materiale, Deserttex, er laget av pulveriserte kaktusfibre med en biobasert polyuretanmatrise.

Med disse materialene kan erstatning av råvarer av animalsk opprinnelse kombineres med en betydelig reduksjon i CO2, forklarer BMW.

Så er det bare å håpe at de kommende veganbilene også faller i smak.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter