Javel, Lexus?!

Lexus viser nå fram en helelektrisk framtidsvisjon som virkelig skaper oppsikt.


Det er mye som er svært så imponerende med elbilkonseptet
Lexus nå viser fram, men det kan man kanskje ikke si om designet.

For det ser vitterlig ut som at de har designet en front og
en bakende, men faktisk glemt alt det som hører hjemme i midten.

-->
Nå er denne elbilen heldigvis bare et framtidskonsept,
og da er det jo lov å leke seg litt mer enn normalt. Spesielt om det er et
designkonsept som skal vise de store linjene for framtidens biler, og konseptet
LF-30 Electrified er da også en slik.

Vi skal ikke henge oss altfor opp i designet, men Lexus har
åpenbart hatt veldig lyst til å utnytte det faktum at elbiler ikke har en
forstyrrende motor under panseret og dermed gått for skarpe og markerte linjer og
trekk.

Som du ser på bildet under ser den ut som en liten kompakt bybil. Men det er langt fra sannheten, for dette er en slags optisk illusjon grunnet det manglende midtpartiet vanlige biler jo har.

I virkeligheten er dette faktisk en bil som er over 5 meter
lang, og den er dermed lengre enn for eksempel en Toyota Camry. Hvem hadde
trodd det?

Resultatet er altså en spektakulær bil sett utenfra, og den
innfrir også når det kommer til det innvendige.

Den tradisjonelle motoren er altså erstattet av elektriske
motorer, og Lexus har puttet inn fire stykker ‒ en til hvert hjul. Firehjulstrekket
er så smart at den selv bestemmer om den skal drives med forhjulene, bakhjulene
eller samtlige fire avhengig av forholdene.

Det er også nok av krefter i denne, mer eksakt 536
hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Dette sørger for at den sprinter opp
til 100 km/t på 3,8 sekunder, mens toppfarten er satt til 200 km/t.

Og som med framtidsvisjoner vi har sett fra moderselskapet Toyota
har den en masse teknologi som kommer om noen år.

Det betyr at den er utstyrt med kunstig intelligens, og byr
blant annet på de to kjøremodusene utviklet av Toyota kalt Chauffeur og
Guardian.

Chauffeur sørger for at bilen kjører av seg selv, mens Guardian
vokter føreren og hjelper til om for eksempel farlig situasjoner oppstår.

LF-30 Electrified kan rulle 500 kilometer på en lading, og
lader med 150 kW. Og ja, det er trådløs lading, som jo det blir i framtiden.

Cockpiten, altså kupéen på vanlig norsk, er basert på det nye Lexus-konseptet «Tazuna», og grunnen er, hold deg fast, ifølge Lexus «for å manifestere seg i en høyere dimensjon av Lexus’ grunnleggende menneskesentrerte filosofi». Ah, riktig, det var det vi trodde!

Dette gir konseptet et svært så digitalisert indre, hvor ny
teknologi, sensorer og utvidet virkelighet flyter sammen i hverandre.

Resultatet blir slik:

Andre spesielle ting som er verd å trekke fram rundt Lexus-konseptet
er at siderutene kan justere innsikten inn i bilen, og elektrisk styring brøyter
vei for et ratt som kan skyves framover når bilen kjører selv.

Dette er altså et framtidskonsept, og skal vise hvordan Lexus ser for seg bilene i 2030.

Men lenge før den tid vil de også komme med sin første elbil
som også skal i produksjon.

Faktisk skjer det allerede i november, for da viser de fram
den første elbilen.

Lexus skal i framtiden tilby selvladende hybrider, ladbare
hybrider, elbiler og hydrogenbiler, og forhåpentlig kommer de også med et
midtparti som jo biler strengt tatt skal ha.

Her er flere bilder av LF-30 Electrified:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter