I disse koronatidene er virusspredning høyaktuelt, men Jaguar Land Rover har allerede tatt dette på alvor i flere år. Nå har de utviklet et nytt luftrensesystem som skal være svært effektivt.
For to år siden kunne Jaguar Land Rover (JLR) vise fram et nytt rensesystem som tok opp kampen mot bakteriespredning, og løsningen inkluderte blant annet at patogen (sykdomsfremkallende) ble eksponert for ultrafiolett lys-teknologi (UV-C) utviklet av og brukt i medisinindustrien i over 70 år.
Dette er selvsagt kompliserte greier, noe som kommer godt til syne i det kompliserte klimaanlegget til Jaguar Land Rover. Slik fungerer det:
-->
HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning) har en 4-soners klimakontroll som bruker høy spenning for å skape trillioner av negativt ladede partikler (ioner) i nanostørrelse belagt i vannmolekyler. Disse ionene deaktiverer patogener, og danner større partikler som fjernes fra luften ettersom de bringes tilbake i filteret.
I tillegg til å bekjempe patogen, virker ionene også på luktmolekyler og allergener på en tilsvarende måte.
Dette har de jobbet videre med, og den nyeste teknologien for ionisering av luften i kupeen har ifølge den britiske produsenten vist seg å hemme virus og luftbårne bakterier med opptil 97 prosent i laboratorietester.
Denne prototypen av VVS-systemet (varme-, ventilasjons- og sanitærteknikk) bruker Panasonic nanoe X-teknologi for å hemme skadelige bakterier og virus, og for å teste hvor effektivt dette er har Jaguar Land Rover samarbeidet med et ledende mikrobiologi- og viruslaboratorium kalt Perfectus Biomed.
Disse har gjennomført laboratorietester i et forseglet kammer, som er utformet for å simulere bilens klimaanlegg i resirkuleringsmodus i løpet av en 30 minutters syklus. Denne forskningen viste at virus og bakterier ble hemmet med opptil 97 prosent.
Ikke nok med det.
JLR har også fått testet dette mot viruset som forårsaker covid-19 kalt SARS-CoV-2, noe som ble gjennomført av Texcell, en global forskningsorganisasjon som spesialiserer seg på virustesting og immunprofilering.
Dette er ifølge JLR et av de få laboratoriene i verden med tillatelse til å utføre testing opp mot det nye coronaviruset, og de fant ut at mer enn 99,995 prosent av viruset ble hemmet under den to timer lange laboratorietesten.
Den aktive luftrensing som bruker nanoe X-teknologien er ti ganger mer effektiv enn forgjengeren kalt nanoe, og dette er ganske så komplisert. Slik forklarer Jaguar Land Rover selv det nye systemet:
«Nanoe X-teknologi bruker høyspenning for å danne trillioner av hydroksylradikaler (OH) omsluttet av vannmolekyler i nanostørrelse. Disse hydroksylradikalene denaturererviruset og bakterieproteinene, og bidrar til å hemme veksten av disse. Hydroksylradikalene fjerner ubehagelig lukt og hemmer allergener på tilsvarende måte for å skape et renere luftmiljø for kundene.»
I fjor viste JLR også fram en virusbekjempende berøringsskjerm. Som vi nå har lært øker smittefaren når flere kommer i kontakt med de samme flatene, noe man helt klart gjør med berøringsskjermer.
Jaguar Land Rover og University of Cambridge har kommet opp med en løsning som gjør at infoskjermen faktisk «ser» hva du har tenkt å trykke på.
Teknologien bruker kunstig intelligens (AI) for å bestemme elementet brukeren har tenkt å velge på skjermen tidlig i pekeroppgaven, og påskynder denne interaksjonen.
En bevegelsessporer bruker blikkbaserte eller radiofrekvensbaserte sensorer til å kombinere informasjon fra ting som brukerprofil, grensesnittdesign og miljøforhold, og kobler dette sammen med annen data fra for eksempel blikksporing.
Resultatet blir at AI dermed i stand til å forutse hva brukeren planlegger å klikke på, og utfører denne oppgaven selv om fingeren fysisk ikke har berørt skjermen.
Når det kommer til luftrensing og nanoe X-teknologien utnytter JLR naturens eget forsvar.
Ifølge den britiske produsenten er hydroksylradikaler en av de viktigste naturlige oksidantene innen kjemi, og har bidratt til å rengjøre atmosfæren vår for forurensende stoffer og andre skadelige stoffer i tusenvis av år.
‒ Utviklingen av denne teknologien og vår avanserte forskning er det første skrittet for å ta i bruk dette vitenskapelige fenomenet i fremtidens bilkupeer, sier Alexander Owen, en av forskerne til Jaguar Land Rover.
Den neste generasjon med avansert luftfiltrering i kupeen kommer i framtidige modeller, inkludert den nye ytelsesversjonen av I-Pace og Discovery og Range Rover Evoque ‒ som allerede kan leveres med nanoe-teknologi og PM2.5-filtrering.
Les også: