Det var et stort problem da Rimac dro med seg beistet Nevera helt opp mot polarsirkelen. Det var for varmt!
Pirellis Sottozero Centre ligger et lite stykke nord for Piteå, og omtrent på breddegraden til Mosjøen ganske midt i Norge. Ifølge Yr er det vårstemning der nå, og dagtemperaturen ligger godt på den røde siden av skalaen.
-->
Det er et stort problem for en bilprodusent som Rimac, som besøker dette testsenteret utelukkende av en grunn ‒ de vil sjekke hvordan bilene fungerer i ekte nordisk vinterklima.
Heldigvis for den kroatiske produsenten var det en løsning, nemlig å teste om natten. Ifølge Yr kryper temperaturen da godt over på den blå siden, og selv om de ikke får polare temperaturer er det iallfall iskaldt i form at ting fryser til.
Nå er det overraskende at Rimac i hele tatt tar turen til Pirellis kalde testsenter, for dette er et bilmerke som fokuserer på de aller råeste typene ‒ de ultraville sportsbilene. Elektriske, ultraville hyperbiler.
Faktisk har Rimac gjort det så bra at andre og langt mer etablerte produsenter for lengst har løpt ned dørstokken til grunnlegger Mate Rimac. Det har ført til at både den store Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen nå er medeiere i Rimac, og den foreløpige siste partneren bør skremme vettet av andre superbil-produsenter.
For Rimac har nemlig slått seg sammen med selveste Bugatti, og sammen skal Bugatti Rimac lage elektriske hyperbiler. Det samarbeidet startet sent i fjor, og det nye selskapet skal åpne et 100.000 kvadratmeter stort senter til neste år. Så hva dette resulterer i blir meget spennende å se.
Grunnen til at Rimac på kun et drøyt tiår har blitt en av de ledende sportsbil-produsentene, er først og fremst det elektriske drivverket. Rimac’s første konsept het C_One (Concept One), og få hadde fått med seg hva Rimac hadde på gang før en viss Richard Hammond testet bilen med 1.224 hk.
Den tidligere Top Gear-profilen er nærmest beryktet for å krasje bilene han prøvekjører, og det gjorde han også med C_One. Hammond dro like godt av veien etter målpassering i et bakkeløp, og bilen rullet ned en lang skåring og brant opp.
Dermed var Rimac et svindyrt konsept fattigere ‒ men verdensberømt så det holdt.
Det førte også til at de startet opp med sitt andre konsept, C_Two, og det er denne som nå har tatt turen til Nord-Sverige.
De har kommet så langt med konseptet at den har blitt til produksjonsutgaven som de faktisk skal selge, og konseptnavnet er droppet til fordel for Nevera som hyperbilen altså heter.
Ambisjonene er åpenbart at Nevera ikke kun skal være en typisk hyperbil, men også en bil som kan brukes i hverdagen ‒ uansett om den er i varme Midtøsten eller vinterkalde Nord-Sverige.
Normalt skal Nevera være skodd med Michelin Pilot Sport 4S, men heldigvis for Rimac har også Pirelli noen dekk som fungere på superbiler som befinner seg på snødekte veier.
Pirelli P Zero Winter heter disse, og de har fått kjørt seg skikkelig i Nord-Sverige.
‒ For oss var denne testprosessen i kaldt vær en mulighet til å legge de siste 0,1 prosent av polish på Nevera, og sikre at den er perfekt så snart eierne våre begynner å motta dem på bare en et par måneder, sier Mate Rimac, administrerende direktør i Rimac-gruppen.
‒ To uker med temperaturer på rundt -15 og i et ganske krevende testregime, ble valideringsprototypen vår utført 100 prosent. Dermed vet vi at alle våre kjernesystemer kan yte pålitelig selv under ekstreme forhold.
Og det er ikke verst, for dette er altså noe av det mest ekstreme bilverden noensinne har utviklet.
Nevera som er både designet, konstruert og bygget internt hos Rimac Automobili, kommer kun i 150 eksemplarer. Elbilen er utstyrt med et gedigent batteri på 120 kWh, og det elektriske drivverket leverer 1.914 hk og 2.360 Nm med dreiemoment.
Dette sørger for at Nevera kan nå en topphastighet 412 km/t, og 0-100 km/t fyker unna på uvirkelig 1,85 sekunder. Det er raskere enn en formel 1-bil.
0-100 mph, 161 km/t, klokkes på lynraske 4,3 sekunder, så dette er rett og slett et monster av en elbil.
Ja, vi kan til og med si at den blir verdens raskeste produksjonsbil. Intet mindre.
Og nordmenn kan mer enn gjerne kjøpe en, for som vi kan se av videoen kan den til og med danse på klassisk norsk vinterføre.
Les også: