Ja, du blir lykkelig rundt en racerbane

Lille Abarth har gått vitenskapelig til verks for å bevise noe vi hadde sterke mistanker om ‒ at man blir lykkelig av å kjøre en bil rundt en racerbane.


Man kan trygt kalle en Abarth for en lykkepille, for det er den faktisk ‒ spesielt på en racerbane. Det har det italienske merket rett og slett bevist med et «verdens første»-prosjekt over i England.

Teknologien i bilindustrien tar svære sprang hvert eneste år, for målet med framtidens biler er de skal bli supersikre og ikke minst selvkjørende. Da trenger man ny teknologi ‒ og mange sensorer.

-->
En sensor som er på vei er et kamera som analyserer ansiktet til føreren. Her er målet at bilens datahjerner skal forstå når føreren blir så trøtt og lite årvåken at det kan bli farlig, og bilen skal dermed sette i gang tiltak som løser dette.

Det trengs muligens, for selv om førerne kanskje ikke har blitt trøttere med årene, har de muligens blitt mer ufokuserte. Det sørger både store skjermer inne i bilene og ikke minst stadig større og mer avanserte smarttelefoner for. Et par sekunders titt på disse og ikke på veien kan i verste fall ende fatalt.

Men det var ikke dette Abarth skulle teste ut i sitt prosjekt sammen med Loughborough University, kjent for sitt tekniske institutt. De ville nemlig se om en tur i en av disse lommerakettene gjorde utslag på humøret.

Mer eksakt skulle eksperimentet vise de forskjellige følelsene som føreren og passasjeren opplever rundt en racerbane, og bilene de hadde tatt med seg til Mallory Park i Leicestershire var en Abarth F595, en 595 Esseesse og en 595 Competizione.

Dette er altså mer hissige versjoner av Fiat 500, og sistnevnte med skumle Competizione i navnet kan blant annet by på 180 hestekrefter og helt sikkert en bøtte med kjørefølelser.

De bilene i det vitenskapelige forsøket hadde dog litt mer utstyr, og her blir det en smule teknisk. For utstyret besto av ting som ansiktsgjenkjennings-teknologi, hjertefrekvenssensorer via elektrokardiogram (EKG) og noe som er kalt for fotopletysmografi (PPG). Sistnevnte skal visstnok vise hvordan blodet strømmer, og dette måles på selve huden.

Dermed kunne de måle både hjerterytme, pupiller, munnviker og til og med blodstrømmingen, så her gikk Abarth og universitetet grundig til verks.

På toppen av det hele ble dataen analysert av noe som heter DeepFace Python og Facial Emotion Recognition ‒ verktøy som visstnok skal tolke slike data på riktig måte.

Det hele ble ledet av dr. Dale Esliger ved Loughborough University.

‒ Konstellasjonen av biometrisk utstyr som vi brukte gjorde at vi nøyaktig kunne oppdage en rekke følelser sjåføren og passasjeren opplevde da de kom inn i en Abarth, og oppdage de mest fremtredende følelsene under de respektive kjøreaktivitetene.

For det ble ikke bare kjørt fortest mulig rundt Mallory Park, men også ting som biljakt og presisjonskjøring sto på programmet. Og smilene satt helt sikkert ganske løst.

Og Abarth UK var sterk i troen på at dette faktisk er en lykkepille allerede før testene startet.

‒ Vi har alltid visst at bilene våre bringer glede til sjåføren og passasjerene, men nå har vi noen foreløpige data fra et av verdens ledende sportsuniversiteter som støtter dette, sier administrerende direktør for både Fiat UK og Abarth UK, Greg Taylor.

‒ Bilene er ikke bare designet for å begeistre sjåfører på veien, men de er også perfekte banebiler også, legger han selvsikkert til.

Så hva ble resultatet?

Vel, den mest fremtredende følelsen under en rask runde var lykke, både bak rattet (31,8 prosent) og som passasjer (35,4 prosent).

Når de satt på profesjonelle førere som presset bilen til sitt fulle potensial, opplevde deltakerne korte utbrudd av frykt og sjokk (11,9 prosent), noe som bidro til en spennende opplevelse.

Så da vet vi det. Å kjøre en runde rundt en racerbane er både spennende og gjør oss også lykkeligere, og det trenger ikke å stole på oss denne gang ‒ for det sier altså vitenskapen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter