Da Nissan presentere Leaf tilbake i 2010 hadde den et noe
uvanlig design kombinert med en elmotor på 107 hk.
også det.
kom også 2. generasjonen som ga den et mer moderne og sportslig utseende med en
motor på 148 hk. Siden har den japanske produsenten kommer med flere
versjoner, blant annet en som kan by på solide 215 hk. Men fortsatt er den ikke en sportsbil, men det er helt klart
den aller nyeste versjonen av modellen som var Norges mest solgte bil i 2018. Hils på Nissan Leaf Nismo RC, en rendyrket racer. Nissan melder offensivt at E i benevnelsen EV (Electric Vehicle)
ikke kun står for elektrisk, men også «Exciting», noe en Nismo RC også bør by
på.
dreiemoment på 640 Nm, og gjør unna sprinten 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Det er
tall som hører hjemme i sportsbilklassen. Nå er faktisk ikke denne Leaf Nismo RC den første racerbilen
av elbilen, for Nissan lagde også en slik tilbake i 2011 ‒ da med halvparten av
kreftene som den nye har. Nissan sier at de ikke kun har laget denne for å vise den
fram, men Leaf Nismo RC skal også være en testbil for kommende elbiler. Blant annet får de testet ut to elmotorer og firehjulstrekk,
noe som mest sannsynlig kommende elbiler fra Nissan også får. Men foreløpig må eventuelle kunder nøye seg med å se på Leaf Nismo RC, og her er flere bilder av sportsbilen Leaf Nismo RC:
- Tre store sto bak hver 3. bil i 2019
- Ford gjør to nye modeller hybrid
- Håper det ikke selges en eneste ny bensin- eller dieselbil i 2025