Ja, dette er en helt ny elbil

Nei, ikke la deg lure. Dette er ikke en MG fra 1960-tallet. Faktisk er det en splitter ny elbil fra et helt annet merke.


I 1962, midt i gullalderen som fødte biler som Ferrari 250 GTO, Aston Martin DB5, Jaguar E-Type og Ford Mustang, lanserte British Motor Corporation (BMC) et smykke av en bil.

Den var kalt MGB, og ble en så stor suksess at den ble produsert helt fram til 1995, og da under MG.

-->
De som husker den første generasjonen av MGB, tror kanskje at bilen nå gjør comeback. Forståelig, ettersom jo MG selv har gjort et aldri så lite comeback, og det attpåtil i form av en elbil. MG ZS EV har blitt så populær her i Norge, at den faktisk er Norges 9. mest solgte bil så langt i 2020.

Bilen på bildene ser da vitterlig ut som en 60-talls MGB, men det er altså noe helt annet.

Mer eksakt en elbil kalt RBW EV Roadster.

Bak denne står den britiske produsenten kalt RBW EV Classic Cars, som blant annet samarbeider tett med den tyske giganten Continental. Som navnet på selskapet sier, er grunnideen å lage elektriske klassiske biler, men kun i designet. Alt annet er ganske så nytt. Eller, mer riktig, helt nytt, inkludert et eget utviklet elektrisk drivsystem.

‒ Vårt patenterte system plasserer den elektriske motoren bak på bilen og batteriet under panseret, noe som gir en perfekt balansert vektfordeling. Ikke bare fører dette at føreren kan håndtere bilen enklere, men den beholder sportsbilfølelsen og utnytter batterivolumet til det fulle, forklarer daglig leder Peter Swain.

Man trenger ikke å studere RBW EV Roadster og MGB med lupe for å se likhetene, og den nye elbilen er da også inspirert av det klassiske smykket fra 60-tallet. Og det er altså hovedpoenget med bak det nye bilmerket.

De har bygd RBW EV Roadster helt fra grunn av, men under utviklingen har de hele tiden hatt i bakhodet at det skal være mulig å utnytte det elektriske drivverket også i andre biler.

‒ Det som er enda mer inspirerende for oss er at dette RBW-systemet og arkitekturen kan settes inn i andre skall, slik som en Austin Healey, Jaguar E-Type, Mini og mange flere. Alle biler kan lages etter kundenes spesifikasjoner og ønsker. Mulighetene er endeløse, og på den måten sikrer vi framtiden av klassiske biler.

Den håndbygde bilen er altså ny fra innsiden til utsiden, og er bygd som en moderne bil på 2020-tallet. Det betyr altså et elektrisk drivverk kombinert med en batteripakke, og den nye klassikeren kan rulle 260 kilometer før ladekabalen må fram. Det er også mulig å få en større batteripakke, og da går rekkevidden opp til 322 kilometer.

Den har også ny teknologi, altså ting som berøringsskjerm, WiFi og USB-porter. Men det er også et par minuser med det hele.

Elbilen koster formidable 90.000 pund, og det i England, og de har kun planlagt 30 eksemplarer.

Det positive er at dette kun er starten, og de har blant annet planlagt en GT-versjon, samt at de kommer med en helt ny modell i 2021.

Og skal vi måle ut fra RBW EV Roadster, er det bare å glede seg til å se hva de får til.

Her er flere bilder av den splitter nye elbilen med svært så klassiske linjer:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter