Ja, det er trafikkregler for el-sparkesykler

Noen tror det er fritt fram for å kjøre el-sparkesykler akkurat som de selv vil, men det er faktisk et sett med regler knyttet til disse kjøretøyene også. Les og lær!


Inntoget av elektriske sparkesykler har for lengst torpedert den gode stemningen mellom myke trafikanter i de større byene. Det er ikke fordi disse i utgangspunktet er noe mange misliker, for elektriske sparkesykler er en veldig smart måte å forflytte seg på.

Det er først og fremst bruken som gjør at disse nå har blitt et irritasjonsmoment og som kan utgjøre en fare, og når det i tillegg stadig kommer flere til har temperaturen nå nådd et kokepunkt.

Og som vanlig er det få som ødelegger for mange.

‒ Vi reagerer på hvor mye ulovlig og farlig kjøring som foregår på de elektriske sparkesyklene. For få kjenner hvilke regler som gjelder. Konsekvensen er at mange lever farlig, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Det popper stadig opp nye aktører som ser sitt snitt til å tjene penger på sparkesykkel-utleie, og disse må selvsagt ta sin del av ansvaret for cowboy-tilstandene som nå er i ferd med å utvikle seg.

Men det største ansvaret faller på brukerne, for dessverre er det noen ganske så uansvarlige som også benytter seg av dette tilbudet. Noen av disse utgjør faktisk en fare for både seg selv og andre medtrafikanter, både ved å bryte trafikkreglene og ved å parkere de på plasser som er til hinder for andre.

Noen bryr seg rett og slett ikke.

‒ Vi ser jo at folk kjører i fylla, man kjører to på én sykkel, det kjøres på rødt lys, og man svitsjer mellom fortau og veibane. Såkalt mikrotransport skulle være et gode, og vi har vært med på å heie dette fram, men det har blitt et farlig leketøy for noen. Det går ut over trafikksikkerheten og alminnelige folks og fotgjengeres trygghetsfølelse, sier Ryste.

Man skal aldri skjære alle over samme kam, og mange av de som benytter seg av elektriske sparkesykler oppfører seg pent i trafikken. Og disse har skjønt at de ikke lenger er forgjengere, men faktisk en syklist når man kjører en sparkesykkel. Ja, en elektrisk sparkesykkel er også et kjøretøy.

‒ Som sparkesyklist er du ikke fotgjenger. Du vise hensyn og kjøre i gangfart på fortauer hvor det er andre gående, og bruke veibanen når du skal ha større fart enn 5-7 km/t, sier hun.

Så hvilke feil er de vanligste med elektriske sparkesykler? Vel, det er ganske så mange, og her har NAF samlet 10 av feilene som kan skape farlige situasjoner.

  • To på én sparkesykkel (maks vektgrense er 100 kilo)
  • Brukes av personer under 18 år (utleiers aldersgrense)
  • Kjøring på rødt lys
  • Kjøring på fortau i høyere fart enn gangfart
  • Kjøring på fortau slik at man er til hinder for fotgjengerne
  • Kjøre over fotgjengerfelt uten å se seg for.
  • Hensette kjøretøyet til hinder for andre
  • Veksle brått mellom fortau og veibane
  • Kjøre i fylla
  • Større fart enn 25 km/t (ned bakker)

Det er ikke påbudt med hjelm på sparkesykler, men NAF anbefaler dette på samme måte som å bruke hjelm under sykling.

Les også:

Les mer om:

Nyheter