Det er store forsinkelser hos alle de store bilmerkene, og Isuzu tar nå høyde for eventuelle prisstigninger som skjer mellom bestilling og levering av bilene.
Om man ser på salgsstistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken som tar utgangspunkt i antall nyregistreringer, så ser man noe litt uventet i august.
For i forrige måned ble den nemlig registrert flere nye Audi e-tron enn av den mer folkelige, nyere og rimeligere Audi Q4 e-tron ‒ begge elbiler. Så hva foregår?
-->
Jo, det er et resultat av det som svært mange i bilindustrien nå sliter med, nemlig stadig voksende ventelister. Bilprodusentene er truffet av en rekke uheldige forhold som gjør at leveringene av nye biler blir forsinket, og spesielt nyere modeller som det ikke finnes noe lager av sliter dermed. En «gammel traver» som e-tron som kom allerede i 2019 kan på sin side dra nytte av dette.
For de som venter på sin nye elbil her i Norge smaker disse forsinkelsene ekstra bittert, for regjeringspartiene Ap og Sp har nemlig bestemt at det skal bli moms på elbiler over 500.000 kroner når vi går inn i 2023.
Og ettersom et halvt år med ventetid ikke lenger er uvanlig, så risikerer man at elbilen som ble bestilt uten moms i 2022 blir momsbelagt når den blir levert i 2023.
Om man ser på en elbil som koster 600.000 kroner som jo mange gjør betyr dette en ekstraregning på 25.000 kroner i 2023, altså får denne en totalsum på 625.000 kroner.
Men ventelistene og forsinkelsene kan også slå ut på andre biler, for som vi vet har det meste blitt dyrere i 2022. Og det gjelder ikke bare i Norge, men også rundt om i verden. Det betyr også at det blir dyrere å produsere bilene, og ekstraregningen sendes vanligvis over til bilkjøperen.
Isuzu har foreløpig ingen elbiler, og de har også litt mindre ventelister enn de fleste andre. Importør RSA opplyser at ventetiden nå strekker seg mellom 2 og 5 måneder.
Men i disse dager kan mye skje selv på noen få måneder, så RSA har bestemt seg for å komme med en prisgaranti for de som bestiller en ny Isuzu som de må vente på.
‒ Til tross for økte priser fra fabrikk på produksjon og transport velger vi å opprettholde dagens bilpris på alle nye bestillinger, uavhengig av leveringstid. Dette for at det skal være mest mulig forutsigbart for deg som kunde å handle ny Isuzu, sier salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken.
Unntaket her er om det kommer en avgiftsøkning fra myndighetene som også treffer Isuzus pickuper.
‒ Vi tror dette minsker usikkerhet for både nye og gamle kunder. Vi opplever stor pågang etter ny Isuzu, og med prisgarantien vil det være en ekstra trygghet for kunder som bestiller ny bil nå, sier Dokken.
Pickupmarkedet er det eneste bilsegmentet som ikke kan skilte med elbiler, og Isuzu har lagt et godt år bak seg. Merket satte ny personlig beste med 1.245 registrerte biler her i Norge i 2021, og RSA opplyser at dette ikke har bremset opp selv i usikre 2022.
Men den aller første elektriske pickupen nærmer seg, og det blir kanskje litt overraskende verken en fra Toyota, Ford, Volkswagen eller Nissan. Det er nemlig Maxus, et annet merke som RSA importerer, som blir først ut med en slik.
Maxus Norge har allerede åpnet for reserveringer av Maxus eT90, og den skal etter planen være på plass før vi går inn i 2023.
Så får vi håpe de første bilene ikke blir forsinket, for denne starter på 549.900 kroner og blir dermed truffet av den nye momsen som er planlagt når vi går inn i 2023.
Slik ser helelektriske Maxus eT90 ut:
Les også