Dette er en is-versjon av Audi RS e-tron GT. (Fotos: Audi)

Is-versjon av elbilen Audi RS e-tron GT

Denne spesialutgaven av Audi RS e-tron GT er inspirert av iskjøring i Skandinavia og GP Ice Race i Østerrike.


Det er ikke noe overraskende at Audi Sport slår til med noe litt mer spesielt, for de har nemlig en veldig god grunn til å feire i 2023.

Avdelingen som står bak de mest sportslige bilene i Audi er 40 år i år, for dette er selskapet som startet som quattro GmbH i 1983. Ja, vi tenker spesielt på RS-utgavene, og det hele startet med Audi RS 2.

Det er heller ikke en stor overraskelse at de kaster seg over en elbil, for Audi har som kjent på gang en stor satsting på helelektriske biler som ble innledet med Audi e-tron nå kjent som Q8 e-tron allerede i 2018.

Siden har Audi spedd på Q4 e-tron, SQ8 e-tron og Sportback-utgaver av både Q4, Q8 og SQ8, samt den sportslig e-tron GT ‒ og selvsagt den som bærer RS i navnet. Det betyr totalt åtte helelektriske modeller.

Så når Audi Sport skal gjennomføre en elektriske feiring av seg selv er det en elbil som raskt peker seg ut, nemlig den potente RS e-tron GT. Og et løp, GP Ice Race i Østerrike. Resultatet er en is-versjon av RS e-tron GT.

På utsiden kan man lett se at dette er noe spesielt, for Audi RS e-tron GT ice race har en grunnfarge kalt Florett silver metallic ispedd mer karbon, svarte elementer og en spesiell folie.

Fargene sølv og hvit skal ikke overraskende symboliserer glitrende snøkrystaller og islagte sjøer, mens de lilla aksentene skal minne om skibriller. Jepp, og det er med ski-symbolikk.

Aksentueringene og de gjennomsiktige mønstrene skal gjengi den harmoniske, men likevel spennende, stilen til fjellrike vinterverdener. Og denne finner veien videre inn i bilen.

På innsiden sier Audi at bilen har seter i diamantsølvskinn kombinert med svarte skinnseksjoner og kontrasterende lilla sømmer, og i tillegg er det selvsagt andre unike detaljer på innsiden for denne spesialversjonen.

Det er også et nytt ratt kledd i Alcantara som selvsagt bærer et klokka-12-merke, men i stedet for rødt som er normalt er dette merket nå i diamantsølv.

‒ Denne nye stilen i israce-utgaven understreker det emosjonelle høydepunktet av elektrisk mobilitet hos Audi, sier Bernhard Neufeld, leder for Audi exclusive.

‒ Vår tilpasning gir denne elektriske Gran Turismo en veldig spesiell personlighet.

Resultatet er en slik utgave av RS e-tron GT:

Is-utgaven er laget på bakgrunn av konseptet Audi RS e-tron GT ice race, og blir er en spesialutgave som Audi kun skal lage 99 eksemplarer av.

Når det gjelder drivverket har de ikke trengt å gjøre noe, for bilen kan allerede skilte med 440 kW (598 hk) og en svært rask lading. Bilen åpner nemlig for en DC-lading på hele 270 kW, og fem minutters lading gir dermed rundt 100 kilometers ny rekkevidde.

Utvendig skal altså den unike kombinasjonen av lakk og folie sende tankene til iskjøring.

Allerede i 1952 ble det kjørt løp på isen, og denne tradisjonen ble gjenopplivet i 2019 som GP Ice Race. Dette er på sin side inspirert av vår skandinaviske tradisjon, hvor biler trekker skiløperne opp i voldsomme hastigheter.

‒ Å kombinere fortiden, framtiden og speil-sportssolbriller som utgangspunkt, skapte vi et utseende som får Audi RS e-tron GT til å skille seg ut, sier Christopher Kroener, Color and Trim-designer.

‒ Jeg ønsket at bilen skulle hylle den spennende motorsportatmosfæren og ånden til tidligere racinglegender, mens jeg ser på framtiden. Hentydningene til is og snø gir designet en spesiell dimensjon. Fargespillet mellom hvitt og sølv hyller den kule atmosfæren. Det er ment å fange opp det isete glitteret og glansen fra snøen og formidle følelsen av fart og dynamikk som oppleves på GP Ice Race om vinteren i Zell am See.

I tillegg til de endringene på utsiden og innsiden, har de også løftet den digitale opplevelsen i RS e-tron GT ice race.

‒ I MMI-skjermen tilbyr vi et skreddersydd MMI-bakgrunnsbilde for spesialutgaven, sier Michael Binder, produktsjef i Audi exclusive.

‒ Parallelt fortsetter de kjente valgmulighetene i temaverdener-delen.

Det inkluderer blant annet en nytt bakgrunnsbilde i MMI hvor RS e-tron GT ice race edition-bokstavene vises nederst til venstre på skjermen. Og ja, siden dette er en spesialutgave kan de på innsiden gløtte til høyre på skjermen og se det unike serienummeret til bilen.

Så ja, det betyr at det analoge serienummeret som slike spesialutgaver alltid er utstyrt med, nå har tatt spranget over til den digitale verden.

De som eventuelt drømmer om denne må være raske, for det skal altså kun settes sammen 99 eksemplarer. De kunne jo satt grensen på 40 for å feire de 40 årene, så vi får vel si oss fornøyd med at de mer enn doblet dette.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter