Det skal selvsagt ikke være enkelt å skrive seg inn i den berømte rekordboken, og det har også Hyundai India og en gjeng fra Evo India erfart.
De har åpenbart bladd i boka, og sett at det er en åpning for størst høyde-endring for en elbil. Ja, å sluke flest mulig høydemetre kun ved å benytte elektrisk kraft. Litt spesielt, men en rekord er som kjent en rekord.
Denne spesielle bragden ble oppnådd i løpet av 14 dager, og her var det selvsagt utfordrende terreng og ekstreme klimatiske forhold. Ioniq 5 fikk med andre ord kjørt seg.
For Hyundai India var det også et mål at Ioniq 5 skulle vise at den takler det meste, fra kuldegrader og bratte fjelloverganger i Himalaya til fuktige kystområder i Kerala. De sier dog ikke noe om ladeforholdene, som jo også må ha vært krevende.
Og ja, med totalt 5.802 høydemeter har Ioniq 5 også kjørt seg rett inn i rekordboka.
‒ Vi er utrolig stolte over å se Hyundai Ioniq 5 skape historie ved å oppnå Guinness World Record for den største høydeendringen med en elektrisk bil, sier Unsoo Kim, administrerende direktør, Hyundai Motor India.
Hyundai Ioniq 5 er satt sammen på en elektrisk plattform kalt E-GMP og nikker designmessig tilbake til konseptet av merkets aller første egenproduserte bil som het Pony, og er en av totalt sju elbiler på plattformen.
De andre er Ioniq 6 og Ioniq 9, Genesis GV60 og Kias EV6, EV9 og EV3, hvor lillesøster i EV-serien er den eneste av disse som ikke byr på en 800V-arkitektur.
Rekordbilen var utstyrt med et batteri på 72,6 kWh, og her hjemme er det mulig å få en Ioniq 5 Long Range-utgave med et batteri på 84 kWh som åpner for 570 kilometer.
Les også: