Hyundais Ioniq 5 har rett og slett kjørt seg inn i rekordboka til Guinness. (Fotos: Hyundai)

Ioniq 5 med spesiell rekord

Hyundais prisbelønte elbil har skrevet seg inn i selveste Guinness World Records.


Det skal selvsagt ikke være enkelt å skrive seg inn i den berømte rekordboken, og det har også Hyundai India og en gjeng fra Evo India erfart.

De har åpenbart bladd i boka, og sett at det er en åpning for størst høyde-endring for en elbil. Ja, å sluke flest mulig høydemetre kun ved å benytte elektrisk kraft. Litt spesielt, men en rekord er som kjent en rekord.  

-->
Hyundais egne avdeling tok altså kontakt med Evo India, og målet var at en Ioniq 5 skulle bli en ekte Guinness World Records-holder.

De fant først veien opp til Indias aller høyeste kjørbare punkt, Umling La i Leh Ladakh, som ligger 5.799 moh. Deretter satt de kursen for Kuttanad, Kerala, som i seg selv er en solid reise. Sluttpunktet lå nemlig 4.900 kilometer unna. Og enda viktigere, tre meter under havoverflaten.

Denne spesielle bragden ble oppnådd i løpet av 14 dager, og her var det selvsagt utfordrende terreng og ekstreme klimatiske forhold. Ioniq 5 fikk med andre ord kjørt seg.

For Hyundai India var det også et mål at Ioniq 5 skulle vise at den takler det meste, fra kuldegrader og bratte fjelloverganger i Himalaya til fuktige kystområder i Kerala. De sier dog ikke noe om ladeforholdene, som jo også må ha vært krevende.

Og ja, med totalt 5.802 høydemeter har Ioniq 5 også kjørt seg rett inn i rekordboka.

‒ Vi er utrolig stolte over å se Hyundai Ioniq 5 skape historie ved å oppnå Guinness World Record for den største høydeendringen med en elektrisk bil, sier Unsoo Kim, administrerende direktør, Hyundai Motor India.

‒ Denne prestasjonen er et vitnesbyrd om Hyundais urokkelige forpliktelse til innovasjon, teknologisk fortreffelighet og bærekraft. Ioniq 5s ytelse under slike ekstreme forhold gjenspeiler dens tekniske dyktighet og holdbarhet. Hos Hyundai er vi dedikerte til å flytte grenser og sette nye standarder innen e-mobilitet, og denne rekorden forsterker ytterligere vår visjon om «Progress for Humanity».

Hyundai Ioniq 5 er satt sammen på en elektrisk plattform kalt E-GMP og nikker designmessig tilbake til konseptet av merkets aller første egenproduserte bil som het Pony, og er en av totalt sju elbiler på plattformen.

De andre er Ioniq 6 og Ioniq 9, Genesis GV60 og Kias EV6, EV9 og EV3, hvor lillesøster i EV-serien er den eneste av disse som ikke byr på en 800V-arkitektur.

Rekordbilen var utstyrt med et batteri på 72,6 kWh, og her hjemme er det mulig å få en Ioniq 5 Long Range-utgave med et batteri på 84 kWh som åpner for 570 kilometer.

Og det bør ikke være noe problem å komme seg opp til fjellhytta. Norge høyeste fjell Galdhøpiggen rager «kun» 2.469 meter over havet, og det er som vi nå skjønner bare barnemat for fjellgeiten Hyundai Ioniq 5.

Les også:

Hva tenker du