I fjor sjokkert den lille japanske Honda e med å gå til topps i den tyske årets bil-kåringen, og nå har koreanske Hyundai Ioniq 5 snytt tyskerne for årets pris.
Når det kommer til biler heter det europeiske episenteret Tyskland, som selvsagt har sin egen offisielle årets bil-kåring.
Etter COTY-priser (Car of the Year) som årets bil i verden (WCOTY) og årets bil i Europa (ECOTY), er kanskje GCOTY den som henger høyest. Her står G selvsagt for Germany, så denne prisen heter altså German Car of the Year.
-->
Som vanlig når det kommer til COTY-priser består også juryen til GCOTY av en rekke biljournalister, mer enn 20 i tallet, og disse stemmer fram sine favoritter.
Til slutt står man igjen med fem klassevinnere som kjemper om den aller gjeveste prisen, årets bil.
Man skulle kanskje tro at de tyske journalistene heiet fram biler fra eget land, men slik er det ikke. Fjorårets vinner ble som sagt lille Honda e, som riktignok fulgte i hjulsporene til tyske Porsche Taycan som ble kårets til årets bil i Tyskland i 2020.
Men året før vant en britisk elbil, nemlig Jaguar I-Pace.
Fem biler var altså i finalen hvor årets bil 2022 skulle komme fra, og dette var bilene som vant de fem kategoriene:
Årets kompakte (under 25.000 euro): Peugeot 308
Årets premium (under 50.000 euro): Kia EV6
Årets luksus (over 50.000 euro): Audi e-tron GT
Årets nye energi: Hyundai Ioniq 5
Årets ytelses: Porsche 911 GT3
To tyske, to koreanske og en fransk bil der altså.
Den som imponerte aller mest i finalen var Ioniq 5, altså vinneren av ny energi-kategorien.
- Ioniq 5 er ikke bare en enestående elektrisk bil. For oss er den toppmodellen i år, sier initiativtager og jurymedlem i GCOTY, Jens Meiners.
- Ioniq 5’s unike kombinasjon av design, effektivitet og kjøreglede ga bilen score over gjennomsnittet i alle kategorier, og det var ingen svake punkter. I våre øyne er konseptet og batteriteknologien bak Ioniq 5 banebrytende. Selv om dette bare er en pris for Tyskland, er vi ikke i tvil om at Ioniq 5 har et globalt nedslagsfelt, sier jurysjefen ifølge Hyundai selv.
Nå har Ioniq 5 høstet en masse heder og ære allerede, men toppsjefen i Hyundai Motor Europe er selvsagt ekstra stolt av denne viktige prisen:
‒ At Ioniq 5 vinner denne prisen mot så gode og tøffe konkurrenter, gir oss et bevis på at vi har klart å skape en eksepsjonell bil som står fram blant konkurrentene i det europeiske bilmarkedet, sier Michael Cole.
‒ I tillegg viser denne seieren at elektriske biler blir stadig mer relevante for kunder i hele Europa. Ioniq 5 er nå den ledende bilmodellen i vår elektrifiseringsstrategi, og den driver Hyundais nullutslippsvisjoner framover.
Disse har vunnet de fire siste årets bil i Tyskland-prisen: