Den gode nyheten med inntoget av elbiler, foruten at de lokale utslippene går ned, er at bilmerkene har fått det usedvanlig travelt med å vise fram kommende modeller. Og Infiniti er en av disse.
For også det litt mer luksuriøse merket til Nissan har tenkt å ta det elektriske spranget, og de har tenkt å gjøre det skikkelig. Det viser smaksprøven de nå serverer.
Vision Qe concept er en forhåndsvisning på en helelektrisk fastback sedan, og denne følger et designprinsipp som Infiniti har kalt Artistry in Motion. Artisteri i bevegelse, eller skal vi si kunst i bevegelse? For dette er oppsiktsvekkende greier.
‒ Inspirert av designfilosofier fra Japan, omfavner Infinitis spesifikke blanding av kunstnerskap rikdommen av enkelhet for å levere noe mye mer komplekst, sier Alfonso Albaisa.
Han er en visepresident for det globale designet, og er blant flere som bak det flotte konseptet.
Det nye designspråket har som mål å levere biler som har et stemningsfullt, kunstferdig design ‒ og med kraftig, men likevel grasiøs bevegelse, forklarer merket.
For Vision Qe-konseptet er det spesielt en ting som er viktig, nemlig japanske «Sho». Det henviser til en følelse av fart. Designsjef Hideo Komuro fant det nær perfekte «Sho» på en helt annen arena enn der bilene trives, nemlig på havet. De flygende monoskrog-seilbåtene som konkurrerer i America's Cup.
‒ Visuelt viser slike fartøyer en følelse av fart, selv når de ligger til kai, forklarer Komuro.
‒ Vi ønsket å gjenskape denne følelsen av fart og sveve med Vision Qe-konseptet.
Det var eksteriørdesigner Kazuki Aoyama som tegnet den første designskissen for Vision Qe.
‒ Alt er forankret rundt en enkelt ren gest. En enkelt linje flyter fra Infiniti-emblemet foran, langs kroppssiden, og akselererer bakover, og alt følger den linjen.
Men konseptet er inspirert av mer en lynraske yachter. Komuro nevnte noe med å sveve.
For teamet fant også ut at de skulle studere japanske ørner på flukt, og besøkte til og med dyrereservater i fritiden for å ta bilder av de kraftige rovfuglene som svever grasiøst på himmelen.
‒ Mens de tenkte på Vision Qe-konseptets profil, undersøkte de den strømlinjeformede formen en ørn lager når de stuper etter byttedyr ‒ med vingene gjemt bakover for å redusere luftmotstand og maksimere hastighet, sier programdesigndirektør Dai Sato.
De laget seg like godt en ren hastighetsform ‒ en modell som var blottet for typiske produksjonsdetaljer som dører og speil. Her skulle de utforske formen, profilen og proporsjonene uhindret.
‒ Det så mer ut som en skulptur av en ørn som stuper enn noe fra bilindustrien, sier Komuro.
Og de skulle også finne fram til en ekte skulptur.
Ved å undersøke skissene og hastighetsformen bemerket Albaisa og Nakamura paralleller mellom linjene og en kraftig fugl som svever i flukt. Albaisa fant også fram bilder av verkene til en av de mest innflytelsesrike skulptørene på 1900-tallet, Constantin Brancusi, og spesielt skulpturen døpt «Bird in Space».
Albaisa utfordret teamet til å «replikere enkelheten og renheten til en slik skulptur, samtidig som de skaper noe visuelt kraftig» ved å holde fast på en enkeltlinjes bevegelse og bare legge til essensielle elementer når man lager den elegante fastback-sedans profil.
Ja, så har vi lakken.
Nestleder Gunda Matsumoto og Color-designer Hirofumi Akaike skapte Vision Qe-konseptets Shadow blue maling.
Det overordnede målet var todelt: Utvikle en skreddersydd farge som kunne bidra til å bringe Infinitis kunst i bevegelse til liv, og utnytte filosofien til «Kabuku» for å skape en finish som fremkaller en følelse av det ekstraordinære.
For å definere den nøyaktige fargen utforsket teamet glans- og satengfinisher, og studerte inkludering av elementer som karbon-nanorør, glass og gullflak for å gi en følelse av dybde og mystikk.
‒ I tråd med vår utviklede merkeidentitet, var utgangspunktet vårt blått og gull, og vi skapte en kompleks fusjon, som sett på nært hold ser litt ut som et bilde fra verdensrommet, sier Gunda Matsumoto.
‒ Gullflakene er plassert på forskjellige vinkler for å gi en følelse av dybde, nesten som å se stjerner i en fjern galakse.
Hjul er selvsagt også viktig.
Designerne la også spesielt vekt på behandlingen av disse, for å sikre at de tilbyr en særegen kontrast fra den mørkeblå karosserifargen.
Teamet justerte graderingsnivået for gullbehandlingen på hjulene, og økte gjennomsiktigheten fra det ytre til det innerste området av eikene. Resultatet, sier Akaike, er «en større følelse av dynamikk».
Normalt lages slike konsepter først i leire, og deretter på ekte. Infiniti hoppet bukk over leiren.
Etter å ha ferdigstilt elbilen i digital form, skapte Kenji Yamauchi som vanligvis lager leirmodeller en skalert prototypemodell av Vision Qe (omtrent 50 cm lang) som gjorde det mulig for teamet å undersøke konseptets karakter og proporsjoner før de produserte en fullskalamodell.
Vision Qe-konseptet har også en unik bimodal belysning.
‒ Gullbelysning skaper en varm, innbydende atmosfære når kjøretøyet er i standby-modus. Vi forestilte oss at når startknappen er trykket inn, bytter konseptet til kjøremodus og frontbelysningen går over til hvit, mens bakre digitale pianotaster forvandles til en livlig nyanse av rødt, forklarer eksteriørdesigner Masanobu Ino.
Infinitis doble bue-signatur har blitt redesignet for elbil-æraen, og i stedet for en fysisk radiatorgrill er grafikken nå representert av skulpturerte linjer i frontpanelet og opplyst med en lys LED-kontur.
‒ Vi bringer Infinitis artisteri inn i det digitale riket, og lyssignaturene på Vision Qe-konseptet gir deg en følelse av hvordan det kommer til liv. Vårt digitale piano-tastelys har utviklet seg og utvidet til å løpe i hele bredden av kjøretøyet og er ledsaget av et opplyst 3D Infiniti-emblem, sier Taisuke Nakamura.
Å designe en konseptbil krever selvsagt et ganske stort team, men kjernegruppen ansvarlig for Infiniti Vision Qe besto kun av ni stykker. De trakk på over 180 års erfaring fra Infiniti og Nissan design, og helt sikkert sine egne.
For teamet er ansvarlig for en rekke modeller, inkludert Infiniti FX, Q60 og en som nylig er vist fram, QX Monograph.
‒ Som designere søker vi ikke å skape noe som bare er vakkert, snarere ønsker vi å skape noe som fremkaller en dypere respons, sier Masanobu Ino.
‒ Hvis folk føler en følelse av sjokk eller intriger når de ser på visjonen Qe-konseptet, som er mer i tråd med intensjonen vår og bringer Kabuku-filosofien til live. Målet vårt var å kombinere skjønnhet med en dypere følelsesmessig respons.
Etter at Vision Qe har blitt vist fram ved hovedkvarteret i Yokohama, skal den til neste år på en rundtur og besøke motormesser.
Og vi tviler ikke på at den blir et trekkplaster, for som du kan se ut av bildene under har det å kombinere ørn, båter og til og med universet sine fordeler.