Euro NCAP har testet varebilene, og det var to biler som oppnådde den nest beste scoren, Ford Transit (t.v.) og Fiat Ducato. (Foto: Euro NCAP)

Ingen varebiler fikk toppscore

Euro NCAP har gjort unna årets test av varebiler, og ingen fikk toppscoren kalt Platinum. Men to fikk i det minste den nest høyeste utmerkelsen ‒ Gull.


Euro NCAP kollisjonstester som kjent alle de nye personbilene som kommer til Europa, og gir de stjerner etter hvor godt de håndterer disse. Samtlige personbiler testet i fjor oppnådde enten 4 eller 5 stjerner, så nye biler har nå blitt svært så kollisjonssikre.

Men en like god utvikling har ikke varebilene hatt.

-->
Så for å presse produsentene til å gjøre også disse sikrere har Euro NCAP startet å teste denne kategorien med biler, noe de gjorde første gang i 2021. Den neste testen ble gjennomført i fjor, og nå har de altså gjort unna den tredje runden med varebiltester.

I år har Euro NCAP strammet til kriteriene ytterligere, noe som også gjør at den eneste varebilen som fikk toppscore i fjor mister denne. Så resultatet er at ingen varebiler som kan skryte på seg en Platinum-score i 2023.

‒ Sikkerhetsteknologier og innovative løsninger utvikler seg i et raskt tempo. Euro NCAP må utvikle sine kriterier for å sikre at produsenter opprettholder drivkraften til å innovere og gjøre tilgjengelig den nyeste sikkerhetsteknologien i alle kjøretøy på europeiske veier, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.

‒ Bare fordi varebiler brukes til kommersielle formål, betyr det ikke at de skal være mindre trygge enn personbiler. Under Euro NCAPs planer innen 2026 vil varebiler forventes å oppfylle de samme ADAS-kravene som personbiler.

ADAS er en samlebenevnelse på førerassistenter, og jo bedre og mer moderne disse er jo sikrere blir bilene.

Det gjelder også de største i trafikken. For det er ventet at godstransporten på veiene bare vil øke de kommende årene, og alt tyder på at det vil komme til stadig flere varebiler og lastebiler.

Dermed blir det viktige at også disse har moderne førerassistenter som kan bidra til å unngå ulykker, og at de også er tryggere å sitte i når uhellet først er ute.

Planen er at Euro NCAP senere i år skal komme med en plan for å bedømme tunge kjøretøy, og håper dette bidrar til at sjåførene blir sikrere og de store kjøretøyene også blir utstyrt med viktig teknologi.

‒ I løpet av det siste året har Euro NCAP undersøkt sikkerheten og mulige løsninger innenfor kategorien tunge kjøretøy, sier van Ratingen.

‒ Jeg tror at dette må være Euro NCAPs neste milepæl for å sikre at land over hele Europa når sitt «nullvisjon»-mål og avslutte trafikkrelaterte dødsulykker. Dette markerer begynnelsen på en ny, utfordrende og spennende reise for Euro NCAP, medlemmene og de som ønsker å bli med oss i framtiden.

Norge er også representert i Euro NCAP gjennom Statens vegvesen, og har faktisk to av styremedlemmene i den særs viktige organisasjonen.

Ok, tilbake til selve testene.

Euro NCAP har altså testet 20 varebiler, og det med ganske varierende resultat. Ingen fikk altså toppscoren, men to av varebilene havnet iallfall i Gull-kategorien ‒ og er dermed ganske så sikre varebiler.

Euro NCAP har testet varebilene, og det var to biler som oppnådde den nest beste scoren, Ford Transit (t.v.) og Fiat Ducato. (Foto: Euro NCAP)

Men på den andre enden gjorde faktisk en varebil det så dårlig at Euro NCAP sier rett ut at de ikke kan anbefale den. Hmmm.

De to gullbilene er fjorårets platina-bil, Fiat Ducato, og Ford Transit, så heder og ære til de to ganske så sikre varebilene som er avbildet over.

Videre oppnådde seks varebiler Sølv-nivået, mens dessverre havnet storparten i Bronse-klassen ‒ 11 av varebilene endte i den kategorien.

Og varebilen som ikke blir anbefalt? Jo, det er Nissan Interstar, som ifølge Euro NCAP har svært lite sikkerhetsutstyr og mangler blant annet den livsviktige automatiske nødbremsen.

Her er hele listen over varebiler som Euro NCAP nå har testet, som mangler noen kommende varebiler som de skal teste senere i år.

Gull:

  • Fiat Ducato
  • Ford Transit

Sølv:

  • Mercedes-Benz Sprinter
  • Mercedes-Benz Vito
  • Nissan Primastar
  • Renault Trafic
  • Volkswagen Crafter
  • Volkswagen Transporter

Bronse:

  • Citroën Dispatch
  • Citroën Jumper
  • Citroën Jumpy
  • Citroën Relay
  • Iveco Daily
  • Opel Movano
  • Opel Vivaro
  • Peugeot Boxer
  • Peugeot Expert
  • Renault Master
  • Toyota PROACE

Ikke anbefalt:

  • Nissan Interstar

Les også:

Les mer om:

Nyheter