Nye og populære modeller som Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 og Toyota Yaris Cross har gått gjennom krasjtester, og oppnådde toppscoren på 5 stjerner.
Euro NCAP har gjennomført en ny runde med kollisjonstester, og denne bør være ganske så interessant for oss nordmenn.
For det inkluderer to særs populære elbiler, Fords første elbil i form av Mustang Mach-E og Hyundais aller første i deres nye Ioniq-serie ‒ Ioniq 5.
-->
En annen som har skapt oppsikt er Toyotas litt mer høyreiste Yaris-modell, Yaris Cross. Også denne har gått gjennom testkverna til Euro NCAP.
Til slutt har de også kollisjonstestet to andre Hyundai-modeller, SUV-modellen Tuscon og den nye kompakte crossovere Bayon.
Fire av disse innfridde så det holdt og fikk de ettertraktete 5 stjernene, mens en modell måtte ta til takke med 4 stjerner.
Euro NCAP har i tillegg testet to varebiler fra Ford, Transit og Transit Custom, og ettersom Ford nå har gjort beltevarsling til standard vanket det Gold-status for denne duoen.
Men det aller viktigste for norske bilister er kanskje Mach-E (øverst på bildet) og Ioniq 5.
Ford Mustang Mach-E er en av de aller mest populære elbilene i Norge, og de mange som kjører rundt i en slik kan være trygg på at det er en sikker bil.
Fords elbil scoret helt i toppsiktet i tre av de fire kategoriene, og det var kun i beskyttelse av de myke trafikantene at den ikke var blant de aller beste. Men også har var poengsummen mer enn høy nok til at den holdt seg godt innenfor grenseverdiene til 5 stjerner.
Ford Mustang Mach-E oppnådde 92 prosent i voksenbeskyttelse, 86 prosent i barnebeskyttelse, 69 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 82 prosent i førerassistenter.
Her tester Euro NCAP Mach-E:
Ioniq 5 skal brøyte vei for Hyundais nye elbilserie, og i tillegg til et flott retropreget design er også denne svært så sikker ute på veiene.
Når det kommer til førerassistenter slo den faktisk også Mach-E i Euro NCAP-testen, og 88 prosent i den kategorien er blant de aller beste (Subaru Outback har kanskje litt overraskende det beste resultatet her i 2021 med 95 prosent).
Totalt klarte Ioniq 5 seg mer enn godt nok for 5 stjerner, og slik var resultatene til den nye elbilen fra den koreanske produsenten:
88 prosent i voksenbeskyttelse, 86 prosent i barnebeskyttelse, 63 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 88 prosent i førerassistenter.
Slik ser det ut når Hyundai Ioniq 5 går gjennom testkverna:
Små biler har slitt litt i kollisjonstester, men de seneste årene har ikke størrelsen lenger hatt noe å si. Det er den nye Toyota Yaris Cross et godt eksempel på, for i likhet med de to elbilene kunne også denne innkassere 5 stjerner etter Euro NCAP-testen.
Som vi kan se av resultatene under har ikke Yaris Cross noe svake områder, og satte faktisk både Mach-E og Ioniq 5 på plass når det kommer til de myke trafikantene.
Yaris Cross oppnådde 86 prosent i voksenbeskyttelse, 84 prosent i barnebeskyttelse, 78 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 81 prosent i førerassistenter.
Her er videoen fra Yaris Cross-testene:
Hyundai Tucson leverte også sine saker under testene, og foruten førerassistenter leverte den på linje med elektriske Ioniq 5. Faktisk var Tucson helt på grensen i den kategorien, men den holdt seg akkurat innenfor ‒ så dermed ble det 5 stjerner.
Hyundai Tucson oppnådde 86 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 66 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 70 prosent i førerassistenter.
Slik oppnådde Tucson 5 stjerner:
Dessverre for lillesøster Hyundai Bayon gikk det ikke like bra, for denne mangler en viktig ting ‒ en senterplassert kollisjonspute.
Men Euro NCAP understreker at Bayon også er en sikker bil, så ingen på innsiden av en slik trenger å være bekymret.
Slik var scoren for Hyundai Bayon: 76 prosent i voksenbeskyttelse, 82 prosent i barnebeskyttelse, 76 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 67 prosent i førerassistenter.
Her krasjes Bayon i vitenskapens navn:
Euro NCAP er fornøyd med bilene som nå er kollisjonstestet, og spesielt er de happy for at Ford nå også ser på sikkerheten i sine varebiler.
‒ Kjøretøybruk i veitrafikk er den viktigste bidragsyteren til arbeidsrelaterte traumatiske skader, så små forbedringer, spesielt de som fremmer bruk av bilbelte, er store steg. Gratulerer til Ford for å ha oppdatert sine to kommersielle varebiler og anstrengt seg for å sette bilbeltepåminnelser som standard for sjåfører og medsjåfører, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.
Euro NCAP tar ikke slike store varebiler til slakteriet slik de gjør med personbiler, men tester de ute i de fri.
Og slik ser det ut når en Ford Transit Custom blir testet av Euro NCAP:
Les også: