For rallyinteresserte nordmenn er Subaru WRX en ganske viktig bil. Originalt var denne nemlig basert på Subaru Impreza, den modellen som Petter Solberg ble verdensmester bak rattet på tilbake i 2003.
Nå lages derimot WRX-modellen uavhengig av Impreza, og kom i en ny generasjon så sent som i fjor.
-->
Men de som venter på en STI-utgave av denne, venter muligens forgjeves. For det finnes ikke noen konkrete planer om det.
Skylden for dette er elektrifiseringen og stadig tøffere utslippskrav, og Subaru sier nå at de først må utrede muligheter rundt en STI-utgave.
De sier rett ut at det ikke kommer en WRX STI med forbrenningsmotor på den nye WRX-plattformen, men hinter altså frampå at det kan komme en elektrifisert utgave.
Så den gode nyheten er altså at de ikke har pensjonert WRX STI helt, og understreker at de har en motorsportarv og ikke minst en rallytradisjon som de skal ta vare på.
De skal altså lage STI-lignende utgaver en gang i framtiden, men ikke en WRX STI med bensinmotor.
Slik ser den nyeste WRX-utgaven ut:
Subaru er i gang med sin elbilsatsting, og viste i november sin første rene elbilmodell. Elbilen har allerede unnagjort den første delen av sin Norges-turné, og er nå inne i sin andre runde som foregår i Nord-Norge.
Subaru Solterra er laget på samme plattform som kommende Toyota bZ4X og Lexus RZ, og skal kommer til salgs i løpet av året.
Solterra er 4,69 meter lang, 1,86 meter bred og 1,65 meter høy og går rett inn i det hete C-segmentet, og kan selvsagt også by på firehjulsdrift.
De tekniske spesifikasjonene rundt rekkevidden er ikke klare, så hva den lander på er foreløpig ikke kjent. Over i USA har Subaru sagt over 220 miles, noe som i så fall betyr en eller annen plass over 354 kilometer.
Men hva det eksakte WLTP-tallet lander på får vi nok snart vite.
Slik ser den kommende elbilen til Subaru ut: