Under årets første runde med tester i regi av Euro NCAP var alt ved det gamle. Fem av de seks bilene som ble testet oppnådde 5 stjerner, mens kun en av bilene, for øvrig BMW 2-serie Coupé, fikk 4 stjerner.
Dette var langt fra overraskende, for de siste årene har de fleste bilene blitt så sikre at de henter hjem toppscoren i kollisjonstestene. Den trenden bekreftet altså nye Volkswagen Polo, Volkswagen Taigo, Renault Megane E-Tech og Lexus NX i året første testrunde.
-->
Overraskelsen er derfor ganske stor når det nå viser seg at ingen av de bilene som har blitt testet i den andre runden i år klarte 5 stjerner. Med et slags unntak.
DS 4, en litt kompakt familiebil fra Stellantis’ premiummerke, fikk 5 stjerner, men da utstyrt med sikkerhetsutstyr som er satt på listen over ekstrautstyr. Standard DS 4 måtte nøye seg med 4 stjerner.
Nå er 4 stjerner en godkjent score, så det er på ingen måte en krise-score for DS.
Den nye utgaven er faktisk utstyrt med solid kollisjonsbeskyttelse, inkludert et aktivt panser for fotgjengerbeskyttelse og en ny midtkollisjonspute plassert mellom fører og passasjer foran.
Det som trakk ned var at det standard autonome nødbremsesystemet som bruker kamera underpresterte i simulerte ulykker med andre kjøretøy, for eksempel påkjørsler bak. Det kostet en stjerne.
De som går også kjøper «Safety Pack Plus» får også en radarsensor, og det løfter bilen opp til 5 stjerner.
Her krasjes DS 4:
Nå var ikke DS 4 den eneste modellen Euro NCAP testet i den nye runden, og nye Honda HR-V endte opp med samme score som den franske bilen.
Den nye generasjonen skal kjempe i et svært så konkurranseutsatte crossover-SUV-segment, og er ganske kollisjonssikker.
Den er dog ikke sikker nok til å få 5 stjerner, og grunnet sikkerheten for barn i baksetet endte det med den samme scoren som DS 4.
Her krasjer Euro NCAP Honda HR-V:
Den tredje modellen som ble testet, Dacia Jogger, krasjlandet dessverre.
Euro NCAP vurderer biler på to hovedområder, passiv og aktiv.
De passive sikkerhetsfunksjonene inkluderer kollisjonsputer, sikkerhetsbelter og krøllesoner med sikte på å sikre passasjerene og redusere skader under en ulykke.
De aktive sikkerhetsfunksjoner skal forhindre at ulykker skjer i utgangspunktet, og dette inkluderer teknologi som Autonomous Emergency Breaking (AEB), advarsler om filavvik og blindsoneinformasjon.
Dacia Jogger scoret svært lavt både på sikkerhetsbeskyttelse av myke trafikanter og sikkerhetsutstyr, og kanskje aller verst var at den utgaven med tre seterrader ikke hadde beltevarsler.
Britiske Thatcham Research, en partner av Euro NCAP, ble rett og slett provosert av det dårlige testresultatet.
‒ For en familiebil er denne sikkerhetsytelsen skuffende. Bilen er kanskje rimeligere enn andre i samme kategori, men sikkerhetsmessig ser det ut til at du får det du betaler for, sier Matthew Avery hos Thatcham Research.
‒ I dette tilfellet mangler ikke bare Dacia Jogger de aktive sikkerhetsfunksjonene som kjøpere forventer som standard, men selv noen av dens grunnleggende passive sikkerhetsfunksjoner er ikke opp til industristandarden satt av de aller fleste bilprodusenter.
Her kollisjonstestet Dacia Jogger, laget på samme plattform som Dacia Sandero Stepway som oppnådde 2 stjerner da den ble testet.
Les også: