Imponerende HiPhi X et steg nærmere

De første preproduksjonsbilene rundt den helelektriske SUV-modellen HiPhi X har rullet ut av samlebåndet.


Når bilprodusentene skal lage nye biler går disse gjennom flere fysiske faser før de når utgavene som faktisk skal selges.

Først designes de selvsagt digitalt, deretter lages det fysiske ikke-kjørbare testeksemplarer før de «ekte» bilene blir satt sammen. Disse går først gjennom en alfafase, deretter beta og så prototyper.

-->
Den aller siste testen før nye modeller blir satt inn i masseproduksjon er såkalte preproduksjon, hvor samlebåndet også testet før alvoret braker løs.

Noen lager preproduksjonsbiler side om side med serieproduksjonen, men om det er et helt nytt samlebånd er det vanlig å først lage et begrenset antall testbiler.

For selskapet Human Horizons er det å lage biler noe helt nytt, så de innkjører systemene med å gjennomføre en egen preproduksjon av HiPhi X ‒ en helelektrisk og smart SUV.

Nettopp grundige tester også av de kjørbare preproduksjonsbilene trengs, for dette er en elbil som viser vei på flere områder.

Bilen er supersmart, byr på 5G og såkalt V2X-teknologi som lar den kommunisere med omverden, og har ikke færre enn 562 innebygde sensorer som skal sørge for å gjøre denne ganske selvkjørende.

Og ja, den er også selvlærende, noe blant annet et samarbeid med Microsoft sørger for.

HiPhi X har en berøringsfri inngang, og tilbyr også helautomatisk parkering som er kalt AVP på fagspråket.

Med en så innviklet bil bør jo også produksjonen være smart, ikke sant?

Human Horizons har utviklet noe de kaller en dynamisk produksjonslinje som skal gi både helautomatisert og fleksibel produksjon.

Og hold deg fast nå, for dette blir innviklet og litt fascinerende.

Karosseriet på bilene settes sammen ved hjelp av adaptiv punktsveising, såkalte FDS-skruer (mer stabil konstruksjon) og selvborende nagler (SPR) brukt i luftfartsindustrien.

Nye fugeteknologier sikrer at stål- og aluminiumsmaterialene kombineres best mulig for å oppnå full luft- og vanntetthet, samt en mer stabil og holdbar bilkropp. Produksjonsprosessen er helautomatisert og bruker betydelig mindre energi enn vanlige metoder.

HiPhi X er altså en elbil, så når bilene skal lakkes gjøres også dette med miljøet i bakhodet. Lakkeringen er selvsagt også helautomatisert, og det er roboter som legger både de indre og ytre overflatene. Ifølge merket er resultatet en finish som kan konkurrere med selveste Porsche.

I det ubemannede lakkeringsområdet sirkulerer og renser fabrikkens systemer luften, og resultatet er mindre skadelig forurensing og mindre bruk av energi. Ja, også dette ifølge Human Horizons.

Men det er mer moro rundt produksjonen.

Fabrikken består selvsagt av såkalte AGV-kjøretøy, altså automatiserte guidede kjøretøy. Her brukes også 360 grader logistikkdistribusjonssystem for AGV, høyhastighet trådløs teknologi (OTA) og ekstern aktivering av kjøretøy som muliggjør ubemannet transport etter behov av både deler og kjøretøy.

Det hele overvåkes av et helt nytt digitalt system som knytter sammen hele organisasjonens online og offline prosesser, som dekker alt fra ordrestyring, produksjonsplanlegging, kvalitetsstyring, feilforebygging, utstyrshåndtering og til forsyningskjedestyring.

Som vi skjønner bør alt dette testet før HiPhi X får det endelige grønne lyset, noe som de nå har innledet med en preproduksjon.

Om alt går etter planen kan Human Horizons starte opp masseproduksjonen allerede i år, og de aller første bilene kan leveres allerede til neste år.

Først ut er selvsagt Kina, hjemmemarkedet, og prisen starter på rundt en million kroner der borte. Hva som venter deretter har ikke Human Horizons sagt noe om, men vi trenger vel alle en selvlærende, selvkjørende og selvparkerende luksuriøs SUV, gjør vi ikke?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter