HiPhi X hører hjemme i det øvre prissjiktet, og om den hadde vært tilgjengelig i Norge ville den ha kjempet mot biler som Audi e-tron, Mercedes EQC, Porsche Taycan, Jaguar I-Pace og Teslas Model S og X.
Og den ville sikkert gitt disse tøff kamp, for det gjør den nå hjemme i Kina. Der hører alle disse hjemme i luksus-segmentet, hvor biler som starter over 500.000 kinesiske yuan blir plassert.
-->
I det segmentet var HiPhi X den aller mest solgte elbilen i september, hvor for øvrig en nykommer her i Norge var den 3. mest solgte ‒ Hongqi E-HS9.
Og det er kanskje ikke rart at kinesiske elbilkjøpere med god råd nå velger HiPhi X, for dette er en ganske så imponerende bil.
Det er en rekke «verdens første» med den første bilen fra Human Horizons, selskapet bak den.
Slik ser den listen ut, ifølge Human Horizons:
Verdens første med en sikker HOA for utviklere, som er trygg og kan masseproduseres
Verdens første uten kontaktflater og dørhåndtak
Verdens første med kontaktløs ansiktsgjenkjenningstilgang
Verdens første utstyrt med et intelligent signal display (ASI)
Verdens første intelligente kjøretøy som bruker et grafiske programmeringsgrensesnitt
Verdens første med en immersive (3D-aktig) og tilpasningsdyktig cockpit
Verdens første med muligheten til å lage AI-poesi, malerier og musikk
Verdens første med multifunksjonelt Touch-Pad-ratt
Verdens første med nivå 4 på den autonome skalaen
Verdens første utstyrt med 5G-V2X-teknologi
I mai kunne de endelig levere ut den første HiPhi X til en kunde, og det betyr også at de anser utviklingen av SUV-modellen som sluttført.
Så de har åpenbart startet å jobbe med den neste modellen, for nå viser de fram det andre «flaggskipet», som de selv sier.
Den heter HiPhi Z, og er ifølge produsenten er digital GT-modell. Slik ser den ut:
Human Horizons bruker som vanlig store ord, og sier at den nye GT-modellen er inspirert av framtidens ideer og er et konsept med 4-dimensjonalt rom. Her skal «XYZ» representerer koordinatene til rommet, mens «T» er tidsaksen.
«Som noe ut av science fiction, bryter HiPhi Z gjennom konvensjonelle forestillinger om XYZ-T rom og tid, og bringer framtiden hit», melder de selvsikkert.
HiPhi Z lever også. Vel, nesten. Den er selvsagt utstyrt med Human Horizons’ intelligente AI, så den kommer med kunstig intelligens.
‒ Hos Human Horizons streber vi etter å kontinuerlig innovere og flytte grensene for hva som er mulig, sier grunnlegger Ding Lei.
‒ For denne nye serien av biler ser vi til konsepter om rom og tid for inspirasjon, og trekker paralleller mellom vitenskap, kunst, menneskelig fantasi, og sensorisk opplevelse for å skape noe helt spesielt. Som en flaggskipmodell representerer HiPhi Z alt vi ønsker å være som en merkevare, og er bygget for mennesker som, i likhet med oss, er drevet av et ønske om å utforske og skape.
Som med X’en byr også HiPhi Z på «verdens første» via et lyssystem kalt for «Intelligent Signal Display» (ISD), men det er selvsagt langt mer enn det.
GT-bilen hvor konseptet som bildene viser er 95 prosent nær produksjons-modellen, kan by på elektromagnetiske NT-dører (No Touch), aktiv aero-spoiler og noen spesielle fleksible beskyttende hjul.
HiPhi Z er også utstyrt med interaktivt lysbånd (omgivelsesbelysning på dørpanel) og en bakgrunnsbelyst 2k-skjerm, og inkluderer av alle ting også en digital robot.
Den kommer gjennom et samarbeid med dataspill-tungvekterne Epic Games og den avanserte 3D-motoren Unreal Engine 5, så på grafikksiden blir det spennende å se hva de har fått til.
Ellers har bilen selvkjørende egenskaper så det holder, og er utstyrt med eksklusive materialer.
Human Horizons sier at de skal åpne for bestillinger av HiPhi Z i tilknytning til Beijing International Automotive Exhibition i april neste år, og at de første bilene faktisk skal leveres allerede i 2022.
Enn så lenge har bilmerket fokus på det hjemlige kinesiske markedet, og foruten å presentere pressemeldinger på både engelsk, fransk, tysk og spansk har de ikke sagt noe om en internasjonal satsing.
Men akkurat det kan jo fort endre seg.
Les også: