De som følger med i rally-VM vet at Hyundai sammen med Toyota og Ford utgjør de tre lagene i den ypperste WRC-klassen, og de kommer nok ikke til å gi seg før de endelig får verdensmesteren.
Det skjer neppe i år, for Toyota som har de fire siste verdensmesterne virker ustoppelig. Men i likhet med den japanske giganten smitter rallysatstingen også over til vanlige biler, og for Hyundais del ‒ elbiler.
-->
De har nemlig et veldig passende utgangspunkt i Ioniq 5, en 4,64 meter lang prisbelønt elbil. Det har N-avdelingen sett, og gjort noe med.
Hyundai N har siden 2014 stått bak WRC-bilene, og kastet seg over Ioniq 5 og gitt den en rekke nye løsninger hentet blant annet fra utviklingsbiler som RM20e, RN22e og N Vision 74.
‒ Ioniq 5 N er utviklet for å ta kjøreglede og moro til et nytt nivå, gjennom å utnytte de siste avanserte teknologiene. Med Ioniq 5 N som utgangspunkt, vil N-merket levere kjøreglede med N-signatur uavhengig av om det er med bensin, strøm eller hydrogen, sier Till Wartenberg, som er leder for N og Motorsport i Hyundai.
‒ For å oppnå dette, har vi lyttet nøye til våre N-fans, og fintunet vår første helelektriske N-modell slik at den virkelig kan elektrifisere kjørelidenskapen til våre mest krevende N-tusiaster.
N-tusiaster der, altså. Dette lover godt.
Det er tre hovedting som skiller en WRC-bil fra det som er utgangspunktet, nemlig den vanlige produksjonsbilen. Det er selvsagt kreftene som er tilgjengelig, det er holdbarheten til bilen og det er evnen til å sluke svinger. Ioniq 5 N har fått et løft på alle de tre områdene.
La oss ta se to siste tingene først ‒ dette i jakten på det som i Hyundais verden er kalt Corner Rascal.
Hyundai sier at Ioniq 5 N har fått forsterket strukturen med 42 ekstra sveisepunkter og 2,1 meter ekstra lim. Andre ting som motor og batterikasse er også forsterket, samt at bilen er strammet ytterligere opp for enda bedre grep.
Bilen er også utstyrt med noe som heter R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) som åpner for mer styrekontroll og forbedret momenttilbakemelding. Ja, de har til og med laget en N Pedal som skal utlikne de litt mer spesielle egenskapene som en elbil har.
Det er også noe som heter N Drift Optimizer, og denne hjelper føreren til å holde en perfekt drift-vinkel i svingene ved å balansere en rekke kjørekontroller. Her kan blant annet føreren simulere clutch-effekten fra en bakhjulsdrevet bensinbil under drifting, forklarer Hyundai.
Ioniq 5 N kommer også med noe et annet med et litt vanskelig navn, N Torque Distribution, noe som åpner for variabel momentfordeling mellom for- og bakakslingene. Denne jobber sammen med bilens e-LSD (electronic limited slip differential) på bakakslingen og optimaliserer svingytelsene.
Kraft er det tredje nøkkelelementet, og Ioniq 5 N er den sterkeste serieproduserte bilen til Hyundai.
Elmotorer åpner for et vanvittig dreiemoment, og Hyundai opplyser at Ioniq 5 N topper på hele 21.000 r/min. Det er el(le)vilt.
Om man tør å aktivere N Grin Boost åpenbarer det seg 650 hk i 10 sekunder, mens drivsystemet normalt byr på 609 hk ‒ som jo bør holde. Det åpner for 0-100 km/t på 3,4 sekunder, mens toppfarten er satt til 260 km/t.
Bilen kan også by på N Launch Control i hele tre forskjellige kraftnivåer, mens Track SOC beregner automatisk batteriforbruk per runde når man er ute på bane.
En utfordring med sterke og raske elbiler er varmgang i batteriet og dermed tap av effekt, men dette har Hyundai håndtert med et avansert batterivarmesystem som har kraftig kjøling. Her gjelder det nemlig å kjøle ned batteriet, og N Battery Pre-conditioning optimaliserer batteritemperaturen slik at det befinner seg på det mest effektive nivået.
Utvendig skiller N-utgaven seg fra standardversjonen ved at den er 20 mm lavere, 50 mm bredere i bunnen for å få plass til bredere dekk på 21-tommers felger og 80 mm lengre på grunn av den mer fremtredende diffusoren.
Foran byr den på noe Hyundai kaller N Mask, som sammen med aktive luftspjeld og luftinntak åpner for enda mer kjøling. Det er en stor frontspoiler, og langs frontfangeren og bakover er det en stripe i fargen Luminous ‒ en dedikert elbilsignatur for N-biler.
Bak er det også en N-spoiler og diffusor med oransje detaljer og kraftige luftekanaler som optimaliserer luftstrømmen og aerodynamikken, og som de andre N-modellene har den også N-designet trekantet bremselys i spoileren.
Også på innsiden har bilen en rekke N-elementer, og ikke minst har N-gjengen kommet opp med et nydesignet ratt med N-knapper slik at man raskt kan finne de riktige innstillingene.
Blant annet er N Grin Boost-knappen smart plassert for umiddelbar tilgang, og padle-hendlene er optimalt plassert ved førerens fingertupper for å aktivere N e-shift og N Pedal-funksjoner, forklarer Hyundai.
Og ja, bare for å understreke hva slags bil dette er kommer Hyundai N med et midtkonsoll med knebeskyttere og leggstøtte samt skyvbart armlene og bøtteseter.
Men denne skal også kunne brukes til dagligdags kjøring, så man finner også USB-C, trådløs telefonlader og koppholdere på innsiden.
Her er den lange lista med spesifikasjoner, og heng med videre ‒ det kommer flere bilder.
Hyundai viser fram den rallyinspirerte Ioniq 5 N under den store Goodwood Festival of Speed som arrangeres i helga, og er inkludert i noe som Hyundai kaller N Moment.
Her skal den samme med flere andre N-biler kjøre det berømte bakkeløpet, og dette inkluderer også den globale debuten til Ioniq 5 N Drift Spec-showbil.
Her er bildene av den helelektriske kruttønna av en søster til Ioniq 5, den med N-navnet i seg.
Les også: