Til neste år runder et svært viktig prosjekt for Hyundai 50 år, for konseptet Pony Coupé ble nemlig laget i 1974. Bilen var forløperen til Hyundai Pony som kom året etter, og dette er intet mindre enn den aller første koreanske bilen som ble masseprodusert.
Det var den berømte italienske designeren Giorgetto Giugiaro som sto bak linjelekre Pony Coupé, og mannen som står bak biler som BMW M1 og Lotus Esprit gikk ikke overraskede for et sportslig design.
-->
Dessverre overlevde ikke de mest spenstige linjene da bilen gikk over til en produksjonsutgave, men Hyundai har selvsagt aldri glemt det særs viktige konseptet.
Faktisk er de så stolt av bilen at de har laget et konsept som er sterkt inspirert av Pony Coupé ‒ en Hyundai N Vision 74. Og dette er spennende greier.
Bilen har ikke bare sportslige retrolinjer så det holder, men under panseret finner vi også noe ganske spesielt ‒ et hydrogenbasert drivverk. Så i tillegg til å hylle en viktig bil, skal denne også vise fram nye løsninger som kan være et alternativ til batterielektrisk drift.
Og det er ganske voldsomme greier N Vision 74 kan vise til.
Den har en venstre og høyre uavhengig motor på bakhjulene, og med en effekt på 680 hk skyter bilen opp til 100 km/t på under 4 sekunder.
Strømmen leveres av en 85 kW hydrogenbrenselcelle foran, et 62 kWh batteri mellom sjåføren og passasjeren og to 2,1 kg hydrogentanker på baksiden for å gi en rekkevidde på nesten 600 kilometer.
I tillegg går hydrogenfyllingen unna på 5 minutter, og det beste av alt er at bilen er fullt fungerende. Hyundai kaller den like godt for en rullende lab.
Faktisk er merket så stolt av konseptet at de for aller første gang har meldt seg på den prestigetunge Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia, hvor den ble utstilt sammen med en drøss med andre flotte biler sist helg.
I forkant av arrangementet dukket N Vision 74 også opp sammen med en restaurert Pony Coupé Concept på Hyundai Reunion på samme plass, og dette for å feire merkets første Heritage Project.
Og skal vi måle etter N Vision 74, rettet bilen både søkelys mot Hyundais arv og ikke minst mot Hyundais visjon for bærekraftig ytelsesteknologi.
For sjekk denne sportsbilen:
‒ Å delta i Concorso d'Eleganza Villa d'Este er en enorm ære, og viser Hyundai Motors bemerkelsesverdige reise for å komme hit. Likevel er det så mye mer i vente, sier Luc Donckerwolke, president og Chief Creative Officer.
‒ Framtiden vi pleide å forestille oss, blir gradvis en realitet. Bilen forvandles fra et transportmiddel til en mobilitetsplattform som utvider livsstilen vår. Hyundai vil være i sentrum av denne designtransformasjonen, og henter inspirasjon fra arven vår for å bane vei for framtidige former for mobilitet.
Ok, det var et lite hint om at Hyundai kanskje går videre med N Vision 74. Det kommer et til:
‒ Det er en stor ære å delta i en så prestisjefylt begivenhet i Italia, landet som markerte begynnelsen på designarven vår og røttene til Hyundais design-DNA, sier SangYup Lee, konserndirektør og sjef for Hyundai Motor Design Senter.
‒ N Vision 74 er en hyllest til vår tidligere innsats og en erklæring om vår framtid, og viderefører den dristige ånden til Pony Coupé-konseptet til et futuristisk design som realiserer drømmen til våre ingeniører om å skape Koreas første sportsbil.
Så ja, Hyundai vurderer å lage en produksjonsbil av dette konseptet, og vi skjønner dem godt. For i tillegg til flotte linjer har ingeniørene og designerne selvsagt investert en masse tid med å forme konseptet, så vi får bare håpe at tallknuserne hos gruppen er enig om at dette er noe å satse på.
Og ja, så er det jo også et lite jubileum som skal markeres til neste år også…
I mellomtiden kan vi sjekke ut bildene av det flotte konseptet, som i tillegg til de forførende utvendige linjene du kan se under også har den et førerfokusert cockpit som også mikser gammel med nytt.
Les også: