Det skjer mye over hos Hyundai. Den første rene elbilmodellen, Ioniq 5, drar stadig vekk inn nye priser, og de har nå presentert den neste elbilen ‒ Ioniq 6.
Nå er det på tide å vise hva de kan også på den sportslige fronten når det kommer til elektrifisering, for merket har allerede sine N-versjoner av vanlige modeller og er også på plass i rally-VM.
-->
Som flere andre merker bruker også Hyundai motorsporten som en plattform for å utvikle nye teknologier og løsninger, og dette har ført til N-utgavene av de vanlige modellene.
Den første slike var i30 N tilbake i 2017, og siden har det kommet en rekke slike utgaver inkludert i20 N, Kona N og Veloster N. Dette skal de også følge opp i den elektriske framtiden.
Hyundai N har tre grunnpilarer de kjører etter, og slik forklarer de selv disse: Corner rascal (en tight og perfekt balansert maskin gjennom svingene), racetrack capability (alle N-modeller er bygget for å kunne kjøres rett på bane) og everyday sportscar (en sportsbil for alle typer behov, ikke bare dager på banen).
‒ På bare syv år har Hyundai N blitt det performancemerket som er i raskest bevegelse, sier toppsjefen for N Brand Management og Motorsport i Hyundai, Till Wartenberg.
‒ N flytter seg raskt fremover for å sette nye standarder i bærekraftig high performance. Det er med entusiasme vi begir oss ut på elektriske biler med høye ytelser, og vi vil jobbe med kreativitet, ingeniørekspertise og konkurranseånd.
Bildet over er av to nye konsepter som Hyundai nå har vist fram, RN22e og N Vision 74. Begge bilene skal gi oss et glimt av hva vi kan forvente på den sportslige el-fronten, og mens RN22e er basert på elbil-plattformen E-GMP og den strømlinjede formen til Ioniq 6, er N Vision 74 i ganske nær slekt med Ioniq 5.
‒ RN22e og N Vision 74 spiller en viktig rolle i den strategiske utviklingen av hele vår produktportefølje, særlig for elektriske biler med høy ytelse, sier Hyundais toppsjef for CX, Thomas Schemera.
‒ Rullende laboratorier representerer den kontinuerlige utviklingen av våre mest avanserte teknologier. Dette er en unik fremgangsmåte som gjør oss forberedt på utfordringene som kommer, og som lar oss flytte grensene, legger han til.
Konseptet Hyundai RN22e
RN22e tester ut alle de tre grunnpilarene til N, og dette er en firehjulsdriftet bil som til og med har 3D-printede deler for å spare vekt. Kjøreegenskapene står altså i høysete, og AWD-systemet er også utstyrt med dreiemoment-vektorering slik at kraften blir perfekt fordelt mellom for- og bakhjulene avhengig av kjøremodus.
Og nei, det har ikke glemt lyden, som jo bør være på plass når det kommer til sportslige biler. Den er utstyrt med noe som heter N Sound+, som genererer lyd fra de innvendige og utvendige høyttalerne.
Utgangspunktet er altså den nye Ioniq 6, men Hyundai har selvsagt gjort designet langt mer sportslig blant annet med å senke bakkeklaringen.
Konseptet er 4,92 meter lang, 2,02 meter bred og 1,48 meter høy med en akselavstand på 2,95 meter, og er i likhet med Ioniq 6 utstyrt med et batteri på 77,4 kWh.
Totalt byr RN22e på 577 hk og 740 Nm dreiemoment, og mens Hyundai ikke sier noe om 0-100 km/t opplyser de iallfall at toppfarten er over 250 km/t.
Her er bilder av konseptet Hyundai RN22e:
Konseptet Hyundai N Vision 74
Hyundais første rene elbilmodell, Ioniq 5, har arvet designet fra den første egne bilen Hyundai kom med. Den het Pony og kom i 1975, og var produksjonsbilen av et konsept kalt Pony Coupé signert selveste Giorgetto Giugiaro hos Italdesign i 1974.
Inspirert av denne har Hyundai nå laget et ganske så unikt konsept kalt N Vision 74, for dette er en sportsbil som er en hydrogenelektrisk hybrid. Jepp.
Her har Hyundai koblet sammen vanlig batteridrift som i en Ioniq 5 med et brenselcellesystem funnet i blant annet hydrogenbilen Hyundai Nexo. Og Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, et sportsbil-konsept Hyundai viste fram i 2015 som skulle vise hva som var mulig ved bruk av hydrogen.
Hyundai N Vision 74 er 4,95 meter lang, 2,0 meter bred, 1,33 meter høy og har en akselavstand på 2,91 meter, og er mer potent enn de fleste andre.
Hybriden kan nemlig skilte med mer enn 670 hestekrefter og mer enn 900 Nm med dreiemoment, og har i likhet med RN22e en toppfart på over 250 km/t. Og ja, en rekkevidde på over 600 kilometer.
Her er bilder av retrobilen Hyundai RN22e:
Hyundai kan selvsagt ikke bare lage konsepter rundt elektriske N-utgaver, og jobber for tiden med å utvikle en N-utgave av Ioniq 5.
Foreløpig har de ikke sagt så mye om den sportslige versjonen, men bekrefter nå at den skal komme på markedet til neste år.
‒ De rullende laboratoriene er fantastiske ressurser å ha når N’s elektrifiseringsvisjon blir virkelighet, med Ioniq 5 N neste år, sier Till Wartenberg.
Les også: