I fjor innledet Hyundai og Iveco et samarbeid rundt nyttekjøretøy, og det var spesielt med tanke på hydrogendrift som Hyundai er en forkjemper for. Men det var nok mer som lokket Iveco.
Dette merket fokuserer som kjent på litt større kjøretøy, og er ikke minst kjent for varebilen Daily, først kjent som Fiat Daily. Iveco-merket oppsto da flere merker slo seg sammen i 1975, deriblant Fiat, og Iveco tok over Daily-modellen i 1983.
Nå skal det altså samarbeides med Hyundai, som har en ny elektrisk plattform for de litt mindre kommersielle kjøretøyene kalt eLCV. Dette står for electric Light Commercial Vehicle, og er rettet mot nyttekjøretøy med totalvekt fra 2,5 til 3,5 tonn.
Slike elektriske varebiler blir viktige i framtiden, både for å få ned karbonutslippet i byene og ikke minst for det generelle salget når stadig flere land setter utslippsgrenser.
Hyundai skal produsere og levere chassismodeller for det europeiske markedet, og Iveco skal deretter tilpasse og distribuere de ferdige kjøretøyene gjennom sine salgskanaler.
Den nye elektriske varebilen skal lanseres under IAA Transportation 2024, og messen i Hannover starter 16. september.
‒ Det unike samarbeidet mellom Iveco Group og Hyundai Motor Company tar et nytt, viktig skritt fremover, sier Luca Sra, direktør for lastebilenheten hos.
‒ Lanseringen av det nye elektriske kjøretøyet er ekstra spennende for det europeiske markedet, der distribusjon og levering i byer og bynære områder er viktige oppdrag for logistikkbransjen. Vi er sikre på at denne avtalen kommer til å styrke både produktutvalget vårt og samarbeidet med Hyundai, samtidig som det legger til rette for flere samarbeidsprosjekter for å fremme et mer bærekraftig samfunn.
I dagens bilverden er det vanlig med samarbeid på kryss og tvers, og den store Volkswagen-gruppen har blant annet åpnet for at også andre merker kan benytte deres elektriske MEB-plattform. Det gjør sitt til at vi får en elektrisk Ford Explorer, for dette er nemlig en MEB-bil.
Som en slags takk for dette skal det amerikanske merket sørge for at Volkswagen får en ny pickup laget i Fords fabrikk i Afrika.
Hyundai er heller ikke fremmed for samarbeid, og hadde faktisk for noen år siden samtaler med selveste Apple for å lage en bil for eplemerket best kjent for sine datamaskiner, nettbrett og telefoner. Vi tipper en iCar hadde vekt oppsikt.
Det samarbeidet ble det dog ingenting av, men nå skal altså en ny Hyundai-plattform spytte ut en Iveco-bil.
‒ Vi er glade for å kunne utvide samarbeidets produktportefølje ved hjelp av vår nye plattform for helelektriske nyttekjøretøy, sier Ken Ramírez, viseadministrerende direktør og ansvarlig for den globale nyttekjøretøy- og hydrogenvirksomheten hos Hyundai Motor Company.
‒ Vi mener at vår globale eLCV-plattform kombinert med Iveco Groups ekspertise på det europeiske markedet vil bidra til å endre nyttekjøretøymarkedet og til å sette fart på utviklingen mot en karbonnøytral framtid i Europa.
Les også: