KGM er et gammelt bilmerke med et nytt navn, og nå tar de sats i Norge. Her KGM Rexton. (Fotos: KGM)

«Nytt» bilmerke klar for Norge

Dette «nye» merket kan til og med lokke med en pickup.


For et knapt år siden ble det klart at det koreanske merket SsangYong går til det skrittet at de skifter navn, og det nye var KG Mobility. Det er nå forkortet til KGM.

Dette er ikke noe nytt i for eksempel sykkelsporten, hvor lagene bytter navn etter hvem som er sponsorer. Litt slik som nå har skjedd med ærverdige SsangYong, etablert så langt tilbake som i 1954.

Den tredje store i Sør-Korea sammen med Hyundai og Kia har de siste tiårene fokusert på kjøretøy med firehjulsdrift, noe som inkluderer SUV-modeller og pickuper.

Som mange proffe sykkellag har også SsangYong jaktet på nye partnere, og funnet en ganske så stor en. Nemlig den koreanske KG-gruppen, store blant annet på områder som kjemikalier og stål.

Med partnerskapet følger det også et navnebytte, og merket tidligere kjent som SsangYong heter nå KGM.

Med nye økonomiske muskler følger det også en ny satsting, og KGM har selvsagt globale ambisjoner. Det skal blant annet RSA stå bak, for de ble norske importører da merket skiftet navn tilbake i mars. De har et etablert nettverk over hele landet, så her bør KGM kunne spre seg utover hele nasjonen.

Og nå er de første bilene på plass.

‒ Endelig kan biler fra KGM prøvekjøres over hele landet, sier Steinar Dokken, salgssjef i KGM Norge.

RSA kan fortelle at de allerede ser resultatene etter at nye eiere kom inn, og at KGM har hatt en positiv utvikling som inkluderer innovative modeller.

Dokken sier at det har vært stor pågang fra nye forhandlere det siste året, og at KGM allerede har et solid forhandlernettverk som strekker seg fra nord til sør.

‒ Det er ingen tvil om at mange ønsker seg KGM i butikken, sier salgssjefen.

‒ Vi har tatt inn godt etablerte forhandlere med solid tilstedeværelse i sine distrikter. Vi har troen på at tilgjengelighet og nærhet til kunden er veien til en best mulig kundeopplevelse. I dag teller forhandlernettverket 27 forhandlere, og det vokser for hver uke, sier Dokken.

De har også fått opp et komplett delelager i Drammen, noe som åpner for å sende reservedeler til forhandlere i løpet av natten.

KGM skal lanseres med tre modeller, SUV-modellen Rexton, pickupen Musso Grand og den elektriske utgaven av SUV-modellen Korando.

En annen helelektrisk SUV er også på vei, nemlig Torres eVX som skal være tilgjengelig i Norge i starten av april.

‒ Dette er konkurransedyktige modeller vi har stor tro på. KGM har hovedfokus på SUV-er, varebiler og pickuper med firehjulstrekk. Med svært solide egenskaper, er dette modeller som passer godt inn i det norske markedet, sier Dokken, som legger til at det er planer om flere nye modeller i nær framtid.

Så det er like greit å lære seg navnet på det nye merket, som for oss nordmenn jo er litt enklere enn SsangYong ‒ nemlig KGM.

Her er bilder av SUV-en KGM Rexton og pickupen KGM Musso Grand:

Bildeserie
Debatt