Hyundais grunnlegger Chung Ju-Yung tok sine første ustø steg inn i bilverden da han jobbet som mekaniker i 1939. Ambisjonene økte ganske raskt, og snart eide han et verksted og hadde ansvaret for 70 ansatte.
Den gang var Korea under Japans herredømme, noe de hadde vært siden 1910, men så skjedde Pearl Harbor. Japan angrep den amerikanske militærbasen i 1941, og dro dermed dem selv og USA inn i 2. verdenskrig.
-->
Det gikk som kjent dårlig, for amerikanerne slapp like godt to atombomber over Japan og tvang dem til å overgi seg sommeren 1945. Russerne inntok den nordlige halvdelen av Korea, og amerikanerne den sørlige. Dermed oppsto Nord- og Sør-Korea.
Med et frigjort Korea så Ju-Yung muligheter. Han grunnla Hyundai Civil Industries som skulle hjelpe til med å bygge opp landet i 1947, og hanket blant annet inn en kontrakt om å bygge en motorvei. Så ja, Hyundai startet ikke med å bygge biler, men faktisk veier!
Hyundai-gruppen ble stadig utvidet, og i 1967 så Hyundai Motor Company dagens lys. Men det skulle ta ytterligere åtte før de bygde sin aller første egenproduserte bil.
Den første bilen fra selskapet var en Ford Cortina og kom i 1968, men så var det ambisjonene til Ju-Yung. Han ville bygge egne biler, og hentet i 1974 George Turnbull, en brite som hadde hatt ansvaret for Austin Morris. Den nye sjefen hanket raskt inn flere andre eksperter, og tok kontakt med legendariske Italdesign.
Dette selskapet var blant annet grunnlagt av Giorgetto Giugiaro, og hadde på rekordtid blitt en av de desidert viktigste bildesignerne i verden. To av de første bilene de sto bak var BMW M1 og Lotus Esprit, så snakk om en pangstart.
Turnbull hanket inn Giugiaro, og det resulterte i et konsept kalt Pony Coupé som la grunnlaget for Pony-modellen som kom i 1975 ‒ Hyundais aller første egenprodusert bil. Den bilen ble en så stor suksess at den ble produsert helt fram til 1990, og la altså grunnlaget for dagens Hyundai. Den var også den første masseproduserte bilen fra Korea.
Pony la også grunnlaget for en annen særs viktig bil, for Ioniq 5, blant annet kåret til årets bil i verden og årets design, er inspirert av konseptet til Giugiaro fra 1974. Ioniq 5 er også startskuddet for en helt ny elbilsatsting fra Hyundai som skal føre til en Ioniq-serie med elbiler, og Ioniq 6 blir den andre elbilen i denne satstingen.
Og nå gjentar historien seg.
Hyundai har nemlig kunngjort at det skal samarbeide med det italienske designfirmaet GFG Style, grunnlagt av far og sønn Giorgetto og Fabrizio Giugiaro, for å bygge det innflytelsesrike Pony Coupé-konseptet som debuterte på Torino Motor Show i 1974.
Hyundai slapp nyheten under et arrangement i Seoul, og på plass var også Giorgetto og Fabrizio Giugiaro, Hyundais kreative sjef Luc Donckerwolke og SangYup Lee, sjef for Hyundai Motors Global Design Center.
‒ Vi er over oss av begeistring når vi ønsker Giorgetto og Fabrizio velkommen til Seoul for denne sjeldne anledningen, og vi ser fram til å samarbeide med dem og GFG Style rundt dette ekstraordinære designprosjektet, sier Donckerwolke.
‒ Ikke bare har dette prosjektet historisk verdi, men det representerer også en tverrkulturell utveksling som kan bane vei for flere samarbeid på veien.
Hmmm, så kanskje kommer det flere prosjekter i regi av Hyundai og Giugiaro? Men først skal de altså lage den opprinnelige Ponyen.
‒ Det originale Pony and Pony Coupé Concept var en av de sjeldne kreasjonene som påvirket designene til ikke bare én, men flere produksjons- og konseptbiler, inkludert vår prisbelønte Ioniq 5 og den oppmerksomhetssøkende N Vision 74, sier SangYup Lee.
‒ Siden den originale konseptbilen ikke lenger eksisterer, har vi gitt Giorgetto Giugiaro i oppdrag å bygge den om basert på vår designfilosofi, «Shaping the future with legacy».
Ok, her kommer noe ganske sensasjonelt som alle som kjører en Ioniq 5 kan skryte av.
Pony Coupé var et ganske så oppsiktsvekkende konsept som gjenkjennes enkelt med sin kileformede front, og Giugiaro ga den også sirkulære hodelykter og origami-lignende geometriske linjer. Meningen var at bilens spesielle design skulle vekke interesse både i USA og Europa.
Dessverre kom aldri coupéutgaven i produksjon, for rett før den fikk det grønne lyset i 1981 dro Hyundai proppen. Det var for usikre økonomiske tider til å begi seg ut på et slikt prosjekt.
Men Giugiaro hadde ingen planer om å la designet flyte inn i solnedgangen, så da han tegnet DeLorean DMC 12 som debuterte i 1983 brukte han Pony Coupé som en inspirasjonskilde. Så ja, «Back to the Future»-bilen er altså en sportslig versjon av Pony Coupé, noe alle Ioniq 5-eiere kan, og bør, skryte av.
For da Hyundai viste fram konseptet av det som har blitt til Ioniq 5, en bil kun kalt «45» da den ble vist i 2019, ja, 45 år etter Pony Coupé ble vist fram, var denne direkte inspirert av det gamle konseptet.
Sluttresultatet kom altså i 2021, og på samme tid viste de også fram en nytolkning av den den originale Pony-bilen med et elektrisk drivverk.
Tidligere i år har de også vist fram en N Vision 74 drevet av hydrogen, og denne bilen er kalt en «rullende lab». Og til våren dukker altså det originale konseptet opp igjen.
‒ Jeg designet Hyundai Pony da jeg fortsatt var en ung designer i starten av min karriere, sier Giugiaro.
‒ Jeg følte meg veldig stolt over at jeg hadde ansvaret for å skape en bil for et selskap og et land som var i ferd med å innta et hardt konkurranseutsatt globalt marked. Nå er jeg dypt beæret over at Hyundai har bedt meg om å bygge den om for ettertiden og som en feiring av merkets arv.
Les også: