Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet.


Det er Statens vegvesen og Skatteetaten som har fått et oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet om å utrede en veiprising, noe som vært diskutert tidligere.

Utvalget som har utredet dette anbefaler en ny kilometerbasert veiavgift på elbil, samt en trinnvis innføring av veiprising for tunge kjøretøy.

På samme tid skal altså alle andre bilavgifter bestå, og bompengeinnkreving skal fortsette som før. Dette er altså en helt ny avgift på toppen av alt annet.

NAF er lite imponert. Og veldig mye provosert.

‒ Dette bør aldri slippe gjennom politisk behandling. Her velger man løsningen som gir mest mulig penger inn til staten, og størst mulig ulempe for trafikantene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

‒ Av alle måter å innføre veiprising på, peker de på den som er dårligst for trafikantene. Dette er ikke den radikale omveltningen av bilavgiftene som politikerne har bestilt, legger hun til.

De er ikke uenig når det kommer til å utrede mulighetene veiprising åpner for, men de har satt et ufravikelig krav ‒ de totale avgiftene må ikke øke. I tillegg har de forlangt at personvernet ivaretas med en slik veiavgift, og ikke minst at det skal erstatte bompengene.

Utvalget bommer på to av de tre kravene, det totale avgiftstrykket og bompengeinnkreving.

‒ Her går man glipp av sjansen til å få til mer rettferdige bilavgifter som gjør det billigere å bruke bilen der det er lite kø og trafikk, sier Handagard.

‒ I stedet vil de innføre en ny, flat avgift på all kjøring. Politikernes oppgave blir å sikre at avgiftsopplegget ikke bare tar hensyn til at staten trenger penger, men at hverdagsreisen for bilistene blir bedre og rimeligere.

NAF har påpekt at hele avgiftssystemet rundt biler må gjennomgås, og det inkluderer både bompenger og kjøpsavgifter knyttet til elbilen. De er oppgitte over at utvalget i stedet for å tenke helhetlig, foreslår flere nye avgifter på toppen av de som er underveis.

Regjeringen har allerede foreslått moms på elbiler og en ny vektavgift, og enkelte elbiler vil med et slikt forslag bli godt over 100.000 kroner dyrere.

En ny veiavgift kan altså bli den neste.

‒ Presset på å øke avgiftene på elbiler øker. Sammen med kjøpsavgifter vil en ny kilometeravgift slå dårlig ut for alle som har og planlegger å skaffe seg elbil. Når man heller ikke gjør noe med de andre bilavgiftene, er dette i praksis bare en ekstraskatt for å skaffe penger inn i statskassa, sier Handagard.

NAF hevder at utvalget selv sier at de går videre med det tredje dårligste av de fire konseptene de har utredet.

‒ Dette lukter av at man vil ha inn mest mulig avgift raskest mulig, fordi inntektene fra bilavgiftene går ned i takt med at flere kjøper elbil, sier Handagard.

‒ Da man begynte å se på veiprising som system, handlet det om å gjøre prising av bruk av veien mer rettferdig og smartere enn i dag.

‒ Løsningen de velger er så langt fra dette som man kommer, slår en provosert pressesjef fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter