Annonse
Hjem Elbiler Hyundai skal bli størst i Europa

Hyundai skal bli størst i Europa

Hyundai har som mål om å bli størst på nullutslippsbiler i Europa allerede i år, og tripler nå produksjonskapasiteten rundt Kona electric.

Mange ble positivt overrasket da Hyundai klinket til med elbilmodellen Kona electric, og denne har nå blitt en spydspiss i satsingen på det europeiske markedet.

Med strengere utslippskrav og en økende interesse for elbiler i horisonten tar nå Hyundai skikkelig sats, og tredobler kapasiteten rundt Kona electric.

Dette gjør de ved å starte produksjon av modellen også i den moderne fabrikken i Tsjekkia, samt at kapasiteten økes på den eksisterende produksjonslinjen i Ulsan i Sør-Korea.

Bakgrunnen for dette er altså den positive mottakelsen Kona electric fikk da den kom i 2018, og Hyundai ble tatt litt på senga av den store etterspørselen som fulgte.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette resulterte i til dels store ventelister, og med en rekke nye elbil-modeller på trappene er ikke dette en ideell situasjon for Hyundai.

Køen og ventetiden må altså ned.

Hyundai sier selv at de regner med å levere 80.000 elektriske biler til europeiske markeder i 2020. Dette inkluderer alle de tre utslippsfrie modellene, altså Kona electric, Ioniq electric og hydrogenbilen Nexo.

Dermed forventer Hyundai å bli Europas største elbilleverandør i 2020.

‒ Vi lytter til våre kunder, og har tatt denne beslutningen for å møte økt etterspørsel etter våre elektriske biler, sier Dong Woo Choi, president og toppsjef i Hyundai Motor Europe.

‒ Flere og flere mennesker bekymrer seg over hvordan deres bilvalg påvirker klimaet, og vi ser et enormt potensial for elbiler i det europeiske markedet.

Hyundai har satset tungt på ny teknologi, og tilbyr modeller både med 48 volts mildhybrider, fullhybrider, ladbare hybrider, helelektriske og hydrogenelektriske biler, og dekker dermed hele spekteret for elektrifiseringen.

Det er imponerende.

Den nye satsingen på Kona electric får allerede positive følger for norske kunder, og de som bestiller en ny slik nå kan forvente den levert i sommer en gang.

Til høsten forventer det sørkoreanske merket en helt normalisert leveringssituasjon for Kona electric i det norske markedet.

‒ For Hyundai Motor Norway og våre kunder er dette veldig hyggelige nyheter, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Vi har kontinuerlig jobbet med å få ned leveringstiden i markedet, og at det nå tas omfattende grep for Europa og Norge er nøkkelen som gjør at vi får en normalisering i løpet av få måneder.

Han peker på at det blir kort leveringstid fra fabrikken samt en større produksjon som hovedgrunner.

‒ Vi har i tillegg svært god erfaring med den tsjekkiske fabrikken, som blant annet produserer Tucson og i30. At man nå får elbilproduksjon i eget nabolag viser Hyundais engasjement for europeiske kunder, og den korte leveringstiden fra fabrikken gjør oss enda bedre rustet for etterspørselen framover. Kona electric er en av Norges mest populære biler, og det forventer vi at vil tilta nå som man kan få bil raskt.

Det er flere gode nyheter for framtidige Kona-kunder. For Hyundai strekker nå ut rekkevidden, og disse vil i framtiden rulle rundt 480 kilometer før ladekabelen må fram.

De endrer også fjæringsoppsettet for å gi den bedre kjøreegenskaper, samt at nye bestemmelser rundt elbilenes lydsystem gjør at Hyundai fjerner knappen som gjør det mulig å skru av lydsystemet VESS (Virtual Engine Sound System) i lave hastigheter. I framtiden vil dette systemet være automatisk påslått i hastigheter opp til 30 km/t.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,614FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker