Kona Electric har nå passert 100.000 biler i Europa, men Hyundai har allerede tatt sitt neste steg med nye Ioniq 5. Og i løpet av de neste fire årene skal denne få selskap av et dusin nye elbiler.
Det var kaotiske tilstander tilbake på sommeren 2018. Hyundai hadde nemlig klar noe så uvanlig som en kompakt helelektriske SUV, og elbilsultne nordmenn kunne nesten ikke vente.
Allerede noen måneder før hadde Hyundai fått et forvarsel på hva som kunne skje. Nissan hadde nemlig kommet med en ny generasjon av bestselgeren Leaf, og den føk rett inn på salgstoppen allerede den første måneden etter at utleveringene startet.
-->
På et visst punkt den sommeren var det faktisk så «ille» at ventelisten på en Kona Electric strakk seg opp mot to år, og dette var også gullalderen for bil-flipperne. De som klarte å snike seg inn langt fram i køen, bare for å selge den nye elbilen videre med stor fortjeneste da de fikk den.
Kona Electric viste altså sammen med Kia e-Niro vei for et helt nytt segment for elbilene, og har nå brutt en stor grense her i Europa.
Nå er nemlig bil nummer 100.000 solgt, noe som tar det totale salget opp av Kona Electric opp i 142.000 biler.
Her hjemme har Kona Electric passert 10.000 biler, og er nå på vei mot den neste grensen på 15.000 biler.
‒ Kona Electric er en av våre aller viktigste bilmodeller, og har dannet ryggraden i vårt skifte til elektrisk mobilitet sammen med Ioniq Electric (lansert i 2016), sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway
‒ Med Ioniq 5 på laget har Hyundai nå en veldig attraktiv portefølje av elbiler i det norske markedet, og med nye Ioniq-modeller på vei ser vi svært optimistisk på vår nullutslippsframtid.
En utfordring for produsentene er at elbiler er dyrere å lage grunnet store batteripakker, og dermed blir utsalgsprisen også ganske stive. Men i Norge har incentiver snudd opp-ned på dette, og uten store avgifter har nordmenn for lengst kastet seg over slike.
Men nå kommer stadig flere europeiske land etter med sine incentiver, og de elektriske drivverkene inkludert batteripakken blir stadig rimeligere å produsere. Det betyr billigere elbiler for mange.
Når merkene i tillegg stadig introduserer nye elbiler, er resultatet en voldsom europeisk oppgang. Hyundai opplyser at det i løpet av årets fem første måneder ble registrert 355.000 nye elbiler i Europa, og det er mer enn det totale elbilsalget i 2019 ‒ året før covid-19 krasjet nybilsalget.
Og som i 2018 er det sørkoreanske merket på den elektriske ballen.
‒ For Hyundai betyr det å selge flere elbiler at vi når ut til flere nye potensielle kunder, sier Andreas-Christoph Hofmann i Hyundai Motor Europe.
‒ I løpet av de kommende årene vil vi lansere enda flere elbiler, som er tilpasset et bredere utvalg av livsstiler. Det gjør det lettere for kundene å velge utslippsfri mobilitet som bidrar til en grønnere fremtid. Dette gjør også at vi kan nå vårt mål om å skape smarte og bærekraftige mobilitetsløsninger som er tilgjengelig for folk flest.
Ioniq 5 er den foreløpig siste elbilmodellen fra Hyundai, og denne er laget på en ny plattform designet spesielt for elbiler ‒ E-GMP. Denne elbilen som har høstet gode kritikker nærmere seg nå et antall av 2.000 her i Norge, og blir den første i rekken av en drøss med nye elektriske modeller fra merket.
Faktisk skal Hyundai lansere 12 nye elbilmodeller innen 2025, noe som betyr at de begynner å få dårlig tid.
Så vi kan forvente oss mange nyheter fra Hyundai de neste årene, men en ting får nok aldri norske elbil-kunder oppleve igjen.
Ventelister opp mot to år. For det skjer neppe igjen.
Les også: