Det finnes en skala som viser hvor selvkjørende de forskjellige bilene er. Denne er kalt SAE, og går fra 0 til 5. 0 betyr ingen assistenter, mens 5 betyr at bilen er selvkjørende uansett hvor den befinner seg og hvordan forholdene er.
Det vi i dag tenker på som selvkjørende biler, er SAE-nivå 4. Her kan bilene kjøres uten at noen sitter bak rattet i de aller fleste tilfellene, og det er altså bilens datamaskiner som er føreren.
-->
Vi er fortsatt ikke på dette nivået, men det testes stadig ut flere førerløse biler rundt om i verden. Disse testene foregår både på lukkede områder og i begrenset åpen trafikk, og teknologien har kommet så langt at de i praksis er autonome biler.
Fullstendig selvkjørende biler er altså på vei, og Hyundai har tenkt å være med på dette racet. Og det med en ganske så imponerende bil.
Ioniq 5 har nemlig dratt inn en rekke store priser, og toppet det hele med en ganske så frekk trippel under den aller største utdelingen ‒ kåringen av årets bil i verden.
Her valgte nemlig 102 biljournalister fra 33 land Hyundais nye elbil som vinner av både årets bil, årets elbil og årets design. Det er en meget imponerende trippel!
Denne bilen skal nå også bli fullstendig selvkjørende, og det sammen med selskapet Motional som utvikler selvkjørende teknologi og løsninger. Sammen skal de utstyre elbilen med nytt utstyr og ny teknologi som skal gjøre den både selvkjørende og sikker.
Årets bil-prisen viser at Ioniq 5 skaper følelser, og Hyundai har da også en visjon om at robotaxien er en «mobilitetsløsning med menneskeheten inni ‒ ikke bare uten en menneskelig sjåfør».
Så selv om robotaxiene blir fullstendig selvkjørende skal de fortsatt beholde sitt menneskelig touch, noe to nye promo-videoer som du skal få se helt klart viser.
Målet er å ha de første selvkjørende Ioniq 5-bilene klare til neste år, og det hele skal starte i selveste Las Vegas. Der skapes som kjent drømmer (ja, og knuses), så det bør være en perfekt scene for en Ioniq 5 uten noen mennesker i førersetet.
Hyundai har altså laget to små videosnutter som markerer denne milepælen.
Den første omhandler en ung kvinne, tilfeldigvis en supersmart Hyundai-ingeniør, som drømmer om å kjøre på en like sikker måte som faren. Det klarer hun åpenbart ikke selv, så da er løsningen en selvkjørende Ioniq 5.
Her er det også et lite stikk til Tesla, for deres selvkjørende teknologi har slitt med å gjenkjenne blålys. En ting Hyundais robotaxi åpenbart ikke gjør.
Den andre snutten som også har en såkalt «feel good»-stil handler om en ung student, like smart som kvinnen i den første, for hun er faktisk en framtidig robot-ingeniør.
Studenten og hennes to venner blir selvsagt imponert når de blir hentet av en førerløs Ioniq 5, noe jo de aller fleste hadde blitt.
Og heldigvis er bilen så smart at den gir beskjed når studenten glemmer igjen sin kjære robot!
Begge videoene viser også hvor langt teknologien faktisk har kommet nå, og vi kan trygt slå fast at vi snart kan spotte førerløse biler der framme i horisonten.
Les også: