Hyundai gjør sportsbilen mer sportslig

En Hyundai i30 N er i seg selv sportslig som få andre ifamilien, men i30 N Project C hever lista ytterligere.


Hyundai har fått mye ros etter at de lanserte sportsbilen
i30 N for et par år siden. Denne ble bygd på 5-dørsversjonen av i30, men utviklet
helt fra grunn av for å gjøre det om til en mer kjøreglad versjon som også
passet på baner.

Bokstaven N avslører at dette er en bil med litt sterkere krydder
enn den originale i30, ettersom bokstaven står for både Namyang og Nürburgring.

-->

Namyang er Hyundais utviklingssenter, og i Nürburgring med
sin fryktede Nordschleife finner vi sørkoreanernes europeiske testsenter. Og
legger man godviljen til kan også formen til en «N» se ut som noen sjikaner som
man finner ute på diverse racerbaner.

N er altså Hyundai-modellenes kjappe fetter, og produsenten har
i ettertid fulgt opp i30 N med en litt mer coupélignende i30 Fastback N.

Og nå kommer den også som en skikkelig racingpreppet spesialversjon.

Under Frankfurt Motor Show viser de nemlig fram en versjon kalt i30 N Project C.

Denne har den samme 275 hestekrefters sterke motoren som de
to andre N-versjonene, men er lettere, lavere og mer ekstrem. Altså passer den
enda bedre rundt Nordschleife.

Vekt er viktig, så de har brukt forsterket karbonfiberplast
både på front-splitteren, bak-diffuseren, panseret og sideskjørtene, og det har
slanket den med 50 kilo. Eller mer nøyaktig, 50,004 kilo. Jepp, Hyundai har
tatt med grammene. Og de som har prøvd seg på en slankekur vet jo at alle grammene
teller, så det er innafor.

Dette gjør også sitt til at den sitter bedre klistret til
asfalten, og det hjelper jo også at Hyundai har senket den ytterligere. Gravitasjonssenteret
er faktisk 8,8 mm lavere enn for i30 N-versjonen.

Og derfor kalles bilen Project C.

Ja, vi skal forklare.

«Area C» er høyhastighetstestbanen til Hyundai i Namyang, karbonfiber er «carbon fibre» på engelsk, og gravitasjonssenteret heter «centre of gravity» på engelsk. Ja, den siste er litt desperat, men det er altså de tre C’ene som har gitt denne spesialmodellen navnet.

Den kommer kun med en 6-trinns manuell girkasse, og er skodd
med 19-tommers hjul med profilen 235/35.

På innsiden har de også gjort denne litt mer spesiell, blant
annet med mer skinn og aluminium som skal gjøre denne enda mer spesiell.

Dette er ikke noen ellevill supersportsbil, men den klarer
iallfall 0-100 km/t på 6,0 sekunder og har en toppfart på 250 km/t. Men det er
altså farten rundt svingene som gjør at Project C passer godt på en bane.

Og skal du ha deg en slik bør også du være kjapp.

Hyundai har nemlig bestemt seg for å sette sluttstrek på 600
biler, så det er bare å gasse på til din lokale Hyundai-forhandler.

Leveringene skal starte allerede senere i år.

Les også:

Les mer om:

Nyheter