En toppløs Ferrari med verdens beste motor

Ferrari har kuttet taket av F8 Tributo, den nye modellen somkommer med verdens beste motor.


Det er nye tider i bilverden, noe som for eksempel har gjort
sitt til at Porsches viktigste modell akkurat nå er en elbil.

I en verden der sportsbil-entusiastene regjerer er dette bokstavelig
talt uhørt, for en ekte sportsbil skal man både se og høre ‒ det er pakken som
gir den riktige følelsen.

Flere tvinges mot det samme sporet som Porsche, ettersom
politikerne stadig setter strengere utslippskrav som må følges.

Lamborghini, denne forkjemperen for V12, holder fortsatt
stand, men var tvunget til å lage en hybridløsning for sin aller nyeste modell
som kommer med en V12-motor.

Men er det en som er synonymt med V12 er det Ferrari.

Enzo Ferrari, grunnleggeren, startet sin karriere med å
bygge racerbiler. Men etter krigen hadde han fått nok av å jobbe for andre, og
startet endelig på sin helt egne vei.

Og for å kunne kombinere biler for både racerbanen og gatene
fant han en enkel og ganske så genial løsning. Han bestemte seg nemlig for å bygge
en V12-motor som kunne brukes til begge delene.

Arkitekturen han og ingeniørene kom opp med var faktisk så
vellykket at den fortsatt er grunnpilaren i V12’erne som de bygger i dag.

Den første bilen Ferrari kom med var 125 S, og ja, hjertet
var en V12-motor.

Da Ferrari i forrige uke avduket en helt ny modell, en
spider-utgave av monsteret 812, hadde også den en V12. Men Ferrari innrømmet at
det var krevende, for nye utslippsregler gjorde at effekten falt med ganske så mange
hestekrefter.

Og en 812 heter nettopp dette fordi den har 800 hk og 12 sylindrer.

Men ingeniørene jobbet på overtid, og klarte mirakuløst nok
å hente ut 800 hk også ut av den toppløse versjonen kalt 812 GTS, men da måtte
de altså virkelig jobbe for det.

Med enda strengere utslippskrav i årene som kommer, lever
nok V12 på lånt tid nå.

For Ferrari, bortsett fra det historiske perspektivet, er
ikke det noe problem.

De har nemlig verdens beste motor i form av en V8’er. Ja, det
er faktisk fakta.

Det er nemlig noe «International Engine of the Year» kårer,
og merker som Toyota, Honda, BMW, Mazda, Volkswagen, Fiat og Ford har alle
kunnet slå seg på brystet og skrytt av at de har den beste motoren.

Men de har alle gått stilt i dørene de siste årene.

Ferrari har nemlig fullstendig dominert denne kåringen etter
at de introduserte en 3.9-liters biturbo V8 i 2016.

Siden har den rasket med seg prisen de fire siste årene, og
ble like godt kåret til den aller beste motoren siden kåringen ble startet i
1999.

Da Ferrari lanserte en helt ny modell tidligere i år, F8 Tributo,
hadde de naturligvis brukt denne.

Og den var virkelig finjustert, og bydde på 720 hk ‒ 185 hk
per liter. Vi snakker altså om den sterkeste midtstilte V8-motoren i Ferraris
historie som sitter i en vanlig seriemodell.

F8 Tributo får nå en toppløs søster som kommer til å friste mange, nemlig en Spider-versjon.

Den steilende hesten har nemlig fjernet taket, og F8 Spider
ble bygd parallelt med F8 Tributo berlinett og kommer med Ferraris
sammenleggbare hard-topp kalt RHT (Retractable Hard Top).

Denne fører altså V8 Spider-arven videre fra 308 GTS som kom
i 1977.

Den er ikke like kraftfull som 488 Pista Spider, men sportsligere enn 488 Spider (670 hk) som den nå erstatter.

Og det er litt av en bil, bare sjekk ut denne videoen:

F8 Spider er litt av en toppløs rakett, og når 100 km/t på
2,9 sekunder. Ikke nok med det, 0-200 km/t går unna på 8,2 sekunder, og de som
er redd for hårfestet bør kanskje revurdere denne.

For toppfarten er ikke mindre enn 340 hestekrefter, noe som bør være ganske så skummelt i en bil uten tak.

Om ambisjonene er slike hastigheter er det kanskje greit å
få for F8 Tributo, ja, søsteren med tak.

V12’eren avgår kanskje med døden om noen år, men vi får
virkelig håpe at V8’eren får leve videre.

For jorda vil neppe gå under på grunn av disse, eller?

Her er flere bilder av Ferrari F8 Spider:

Les også:

Les mer om:

Nyheter