HjemElbilerHyperbilen fra Italia nærmer seg raskt

Hyperbilen fra Italia nærmer seg raskt

Pininfarina Battista skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder, og er raskere enn alt av lovlige gatebiler som finnes. Og den nærmere seg nå produksjon. Se video.

Bilinteresserte nikker godkjennende når de hører navnet Pininfarina, for dette er et legendarisk italiensk tuningselskap. De har holdt på i over 90 år, og er mest kjent for sitt partnerskap med selveste Ferrari.

- Annonse -

De er nå eid av den indiske giganten Mahindra, som også eier det sørkoreanske merket SsangYong. Og med indiske muskler har ambisjonene økt, og nå skal de like godt lage egne biler. Mer eksakt hyperbiler.

Pininfarina har ikke tenkt å ta halvseriøst på jobben, og har allerede knyttet til seg en rekke medarbeidere fra de største merkene ‒ samt en rekke tungvektere som samarbeidspartnere.

Den første bilen er altså en elbil, og skal du lage slike i hyperbil-klassen er det aller beste å finne veien til de som kan dette aller best ‒ Rimac.

Det kroatiske merket har sin egen elektriske hyperbil på gang, men deler gjerne sitt elektriske drivverk med andre. Så under skallet på en Battista finner vi løsninger som også Rimac C_Two kommer med, bilen som blir verdens raskeste når den er klar.

- Annonse -

Om Battista kommer før, så kommer den også til å bli verdens raskeste for en stakket stund. Og den blir uansett det raskeste som har kommet fra Italia.

Battista kan nemlig skryte av 1.900 hestekrefter og et dreiemoment på 2.300 Nm, og det gjør den raskere enn en formel 1 bil fra 0-100 km/t. Dette skal ta under 2 sekunder, mens 0-300 km/t skal gå unna på under 12 sekunder ‒ rett og slett latterlig.

Batteriet er på voksne 120 kWh, noe som gjør at det skal være mulig å kjøre over 500 kilometer uten å lade ‒ om du er forsiktig med gassen da.

Pininfarina har tatt oppgaven så seriøst at de også har hentet inn en ekte ekspert som konsulent og testfører, Nick Heidfeld. Tyskeren er en tidligere formel 1-fører som også har mange års erfaring fra den elektriske versjonen formel E, og vet altså litt om lynraske biler.

- Annonse -

Han har tatt bilen til testbanen Nardò Technical Center, eid av Porsche som også har investert i Rimac.

Der har han testet en prototype av Battista, og er særdeles fornøyd med resultatet.

‒ Det har vært veldig spesielt å oppleve Battista på banen for første gang. Med prototypen på et avansert utviklingsstadium tester vi Battista med rundt 80 prosent av den potensielle kraften. Ytelsen og akselerasjonen er allerede langt over det jeg kunne forestille meg, sier Heidfeld.

‒ Det som virkelig overrasket meg er hvor naturlig Battista oppfører seg på banen. Vi lager en hyper-GT som kan brukes i alle hastigheter, men her på Nardò var svingkontrollen og hastigheten vi oppnådde eksepsjonell. Selv om det er minimalt grep- og dreiemoment-kontroll aktivt på dette stadiet av prototypen, satt den særdeles godt klistret til underlaget.

Heidfeld er minst like seriøs som Pininfarina, så før han tok bilen til testbanen analyserte han en masse videoer fra banen som han aldri tidligere har kjørt på.

‒ Jeg skjønte raskt at det kom til svært liten nytte, fordi ingen andre biler i verden kan måle seg med akselerasjonen til Battista.

Heidfeld er altså en del av utviklingsteamet til Battista, så han er litt inhabil. Men han ber om å bli trodd når han sier følgende:

‒ Kjøringen har overgått mine forventninger. Jeg har ikke opplevd noe lignende noensinne. Jeg gleder meg til å prøve Battista utenfor banen ‒ å jage svinger på fjellveier.

Pininfarina skal lage 150 eksemplarer av det elektriske fartsmonsteret, og om alt går etter planen skal de første produksjonsbilene rulle ut av fabrikken i Torino senere i år.

Og det med et godkjent-stempel av Nick Heidfeld, som her tester Battista på Porsches testbane:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her