Hyperbilen fra Italia nærmer seg raskt

Pininfarina Battista skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder, og er raskere enn alt av lovlige gatebiler som finnes. Og den nærmere seg nå produksjon. Se video.


Bilinteresserte nikker godkjennende når de hører navnet Pininfarina, for dette er et legendarisk italiensk tuningselskap. De har holdt på i over 90 år, og er mest kjent for sitt partnerskap med selveste Ferrari.

De er nå eid av den indiske giganten Mahindra, som også eier det sørkoreanske merket SsangYong. Og med indiske muskler har ambisjonene økt, og nå skal de like godt lage egne biler. Mer eksakt hyperbiler.

Pininfarina har ikke tenkt å ta halvseriøst på jobben, og har allerede knyttet til seg en rekke medarbeidere fra de største merkene ‒ samt en rekke tungvektere som samarbeidspartnere.

Den første bilen er altså en elbil, og skal du lage slike i hyperbil-klassen er det aller beste å finne veien til de som kan dette aller best ‒ Rimac.

Det kroatiske merket har sin egen elektriske hyperbil på gang, men deler gjerne sitt elektriske drivverk med andre. Så under skallet på en Battista finner vi løsninger som også Rimac C_Two kommer med, bilen som blir verdens raskeste når den er klar.

Om Battista kommer før, så kommer den også til å bli verdens raskeste for en stakket stund. Og den blir uansett det raskeste som har kommet fra Italia.

Battista kan nemlig skryte av 1.900 hestekrefter og et dreiemoment på 2.300 Nm, og det gjør den raskere enn en formel 1 bil fra 0-100 km/t. Dette skal ta under 2 sekunder, mens 0-300 km/t skal gå unna på under 12 sekunder ‒ rett og slett latterlig.

Batteriet er på voksne 120 kWh, noe som gjør at det skal være mulig å kjøre over 500 kilometer uten å lade ‒ om du er forsiktig med gassen da.

Pininfarina har tatt oppgaven så seriøst at de også har hentet inn en ekte ekspert som konsulent og testfører, Nick Heidfeld. Tyskeren er en tidligere formel 1-fører som også har mange års erfaring fra den elektriske versjonen formel E, og vet altså litt om lynraske biler.

Han har tatt bilen til testbanen Nardò Technical Center, eid av Porsche som også har investert i Rimac.

Der har han testet en prototype av Battista, og er særdeles fornøyd med resultatet.

‒ Det har vært veldig spesielt å oppleve Battista på banen for første gang. Med prototypen på et avansert utviklingsstadium tester vi Battista med rundt 80 prosent av den potensielle kraften. Ytelsen og akselerasjonen er allerede langt over det jeg kunne forestille meg, sier Heidfeld.

‒ Det som virkelig overrasket meg er hvor naturlig Battista oppfører seg på banen. Vi lager en hyper-GT som kan brukes i alle hastigheter, men her på Nardò var svingkontrollen og hastigheten vi oppnådde eksepsjonell. Selv om det er minimalt grep- og dreiemoment-kontroll aktivt på dette stadiet av prototypen, satt den særdeles godt klistret til underlaget.

Heidfeld er minst like seriøs som Pininfarina, så før han tok bilen til testbanen analyserte han en masse videoer fra banen som han aldri tidligere har kjørt på.

‒ Jeg skjønte raskt at det kom til svært liten nytte, fordi ingen andre biler i verden kan måle seg med akselerasjonen til Battista.

Heidfeld er altså en del av utviklingsteamet til Battista, så han er litt inhabil. Men han ber om å bli trodd når han sier følgende:

‒ Kjøringen har overgått mine forventninger. Jeg har ikke opplevd noe lignende noensinne. Jeg gleder meg til å prøve Battista utenfor banen ‒ å jage svinger på fjellveier.

Pininfarina skal lage 150 eksemplarer av det elektriske fartsmonsteret, og om alt går etter planen skal de første produksjonsbilene rulle ut av fabrikken i Torino senere i år.

Og det med et godkjent-stempel av Nick Heidfeld, som her tester Battista på Porsches testbane:

Les også: