Hyller 30 år gammelt toppløst ikon

Sjekk video av spesialmodellen som hyller 30 år gamleMazda MX-5.


Om vi virkelig legger godviljen til kan vi faktisk spore
MX-5 helt tilbake til 1100-tallet.

For da Mazda skulle lage en kompakt toppløs modell på 1980-tallet
fant de inspirasjon i soldatene som ble kalt yabusame på 1100-tallet. Disse var
en slags ridende samuraikrigere, og du ble kun en yabusame om du klarte å
smelte sammen med hestene.

Dette samspillet ble kalt jinba ittai, og det er var dette
Mazda jaktet på når de utviklet MX-5.

Den måtte ha en perfekt vektfordeling, både være lett og sikker,
og den innvendige plassen måtte være romslig nok for to personer.

Den måtte også ha gode kjøreegenskaper, og ikke minst være kvikk
når man trykket på gasspedalen.

Og skal man dømme etter salget var modellen en ubetinget
suksess.

Det er faktisk satt sammen over en million eksemplarer av MX-5 til nå, hvilket gjør den til verdens mest solgte roadster og et aldri så lite sportsbil-ikon.

Den har også dominert sitt segment her i Norge, og den
nyeste generasjonen har blant annet vært den mest solgte kabriolet her i både 2016,
2017 og 2018.

Og det er kanskje ikke så rart, for faktisk kan man også spore
den originale MX-5 tilbake til Europa.

Det var nemlig den amerikanske motorjournalisten Bob Hall
som ga Mazda ideen om å lage en liten og lett kabriolet. Han hadde arvet
bilinteressen fra faren, som på sin side elsket små europeiske biler som MG,
Triumph, Austin-Healey og Alfa Romeo.

Hall hadde også bodd i Japan og jobbet blant annet for et japansk bilmagasin, og under et besøk i 1979 hadde han et møte med Mazdas utviklingssjef Kenichi Yamamoto. Der tegnet og forklarte han drømmebilen som var en slags kombinasjon av farens europeiske favoritter, og da Yamamoto til slutt fikk prøvekjøre en Triumph Spitfire ble han overvist.

Den godeste Yamamoto steg i gradene, og da han ble president i 1984 hadde han to klare mål med kommende modeller. De skulle være mer enn et kjøretøy og en slags sjelevenn for eieren, og bilene skulle være både funksjonelle og vakre.

Disse tingene var med å forme MX-5, som Mazda startet planleggingen
av i 1983.

Den sto altså ferdig i 1989, og Mazda hyller nå det 30 år
gamle toppløse ikonet med en spesialutgave kalt «30th Anniversary Edition».

Denne ble avduket under Chicago Auto Show tilbake i februar, og er nå rett rundt hjørnet.

30-årsutgaven bygges både som soft-top og RF-modellen med
nedfellbart tak, og Mazda setter grensen på 3.000 nummererte eksemplarer. Også Norge
er tilgodesett med jubileumsutgaven, og 25 eksemplarer blir tilgjengelige for
norske kunder.

Bilen er gjennomgående fargekoordinert i svart og den unike
Racing Orange-fargen, og har en rekke oppgraderinger samt spesielle felger og Bose
lydanlegg.

Motoren er den samme 2-literen som den oppgraderte modellen
fikk i fjor, noe som betyr 184 hestekrefter og 0-100 km/t på 6,5 sekunder (6,8
sek. for RF) og en toppfart på 219 km/t (220 km/t for RF).

Her er en flott video av jubileumsutgaven samt at du får noen glimt av de eldre modellene:

Les også:

Les mer om:

Nyheter